ارائه مدل رهبری اصیل در دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفاطمه باغ خواستی 1 , کیومرث نیاز آذری 2 , نگین جباری 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه ازاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایران (نویسنده مسئول) k.niazazari@iran.ir
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد گرگان، دانشگاه ازاد اسلامی، گرگان، ایران.
کلید واژه: رهبری اصیل, دانشگاههای علوم پزشکی, مدل رهبری اصیل,
چکیده مقاله :
هدف کلی پژوهش، ارائه مدل رهبری اصیل در دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری آن را در بخش کیفی، اساتید دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 14نفر با روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع انتخاب شدند.جامعه آماری در بخش کمی، مدیران و معاونین واحدها، دانشکدهها، مدیران گروهها و اساتید هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 1851 نفر تشکیل میدادند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه گیری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای براساس واحد دانشگاهی انجام شد. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته جهت شناسایی ابعاد رهبری اصیل استفاده شد. نتیجه بخش کیفی، تولید پرسشنامه خبرگان رهبری اصیل میباشد. برای گردآوری دادهها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته رهبری اصیل دارای 91 سوال و 2 بعد فردی و سازمانی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل رهبری اصیل در دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه یک دارای دو بعد (فردی و سازمانی) است. بعد فردی و سازمانی هر دو دارای سه مولفه میباشند.
The overall goal of the study was to provide a genuine leadership model in the major universities of medical sciences in Region One. In terms of purpose, this research is an application that was done with a mixed approach (qualitative and quantitative) with exploratory design. In the qualitative section, the statistical population was selected as 14 professors of the first major universities of medical sciences in the first region by purposeful sampling method and considering the law of saturation. The faculty of the Greater University of Medical Sciences in District One numbered 1,851, of which 320 were selected based on the Cochran's formula. Sampling was performed using stratified random sampling method based on academic unit. To collect data in the qualitative section, a semi-structured interview was used to identify the dimensions of genuine leadership. The qualitative result is the production of a questionnaire of genuine leadership experts. In order to collect the data, in the quantitative part of the questionnaire, the researcher made the original leadership with 91 questions and 2 dimensions of "individual and organizational" were used. Experimental factor analysis and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. The results showed that the model of genuine leadership in the universities of macro-medical sciences of region one has two dimensions (individual and organizational). Both individually and organizationally, there are three components.
_||_