پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی و جمعیتشناختی، نگرش به تحصیل و آینده شغلی با میانجیگری تابآوری تحصیلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیهاجر تاروردی زاده 1 , محمد تقی پور 2 , سمیرا نظامیوند 3
1 - استادیار گروه روان شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2 - دانشگاه آزاداسلامی، واحد علوم و تحقیقات، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تهران، ایران
3 - گروه روان شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
کلید واژه: هوش هیجانی, پیشرفت تحصیلی, ویژگیهای شخصیتی, تابآوری تحصیلی, نگرش به تحصیل و آینده شغلی,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس هوش هیجانی ویژگیهای شخصیتی، نگرش به تحصیل و آینده شغلی با میانجیگری تابآوری تحصیلی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر توصیفی –تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه زنجان درسال تحصیلی 1395-1394بودند. نمونه پژوهش شامل 489نفر(277نفر زن و212نفرمرد)بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمع اوری داده ها از فرم کوتاه پرسشنامه نئو (NEO-FFI)، مقیاس تابآوری تحصیلی (ARI) و پرسشنامه هوش هیجانی شاته، و پرسشنامه محقق ساخته نگرش به تحصیل و آینده شغلی استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS-7 انجام شد. نتایج بیانگر آن بود که متغیرهای جمعیتشناختی بهصورت منفی پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکند. از بین عاملهای شخصیت(گشودگی و وظیفهشناسی)، هوش هیجانی ونگرش به تحصیل و آینده شغلی بهصورت مثبت پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکنند. همچنین هوش هیجانی بهواسطه تابآوری، پیشرفت تحصیلی را پیشبینی میکند. تابآوری تحصیلی رابطه بین نگرش به تحصیل و آینده شغلی، جنسیت، سن و پیشرفت تحصیلی را میانجیگری نمیکند و تابآوری تحصیلی تنها رابطه عامل وظیفهشناسی شخصیت با پیشرفت تحصیلی را میانجیگری میکند. بنابراین برای بهبود عملکرد دانشجویان توصیه می گردد که از طریق کارگاه های آموزشی میزان تاب اوری وهوش هیجانی ،ویژگی های شخصیتی وظیفه شناسی وگشودگی آموزش داده وارتقا یابد.
The aim of this correlational descriptive-analytical study is to predict students' academic achievement based on emotional intelligence, personality traits, attitudes toward education and career prospects through academic resilience mediation. The Zanjan University’s students in the academic year 2016-2017 have been selected as the statistical population. The research sample consisted of 489 people (277 females and 212 males) who are selected by cluster random sampling method. To summarize the data, a short form of the NEO-FFI Questionnaire, the Academic Resilience Scale (ARI), the Shatte Emotional Intelligence Questionnaire, a researcher-made questionnaire on attitudes toward education and career prospects are used. The proposed model was evaluated by structural equation modeling using AMOS-7 software. The results showed that the population-cognitive variables negatively predict academic achievement. Among the personality factors (openness and conscientiousness), emotional intelligence and interest in education and career prospects positively predict academic achievement. Emotional intelligence also predicts academic achievement through resilience. Educational resilience does not mediate the relationship between attitudes toward education and career prospects, gender, age, and academic achievement, and academic resilience mediates only the relationship between personality performance and academic achievement. Therefore, in order to improve the performance of students, it is recommended to teach and promote the level of resilience and emotional intelligence, conscientious personality traits and openness through workshops.
_||_