ارائه مدل پیش بینی عملکرد تیمی مبتنی بر مولفه های یادگیری تیمی، رهبری تحولگرا و انعکاسگری تیمی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمدنقی ایمانی 1 , فاطمه قربان 2 , فریبا حنیفی 3
1 - استادیار، علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
2 - دانشجو دکترا، علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
3 - استادیار، علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد رودهن، رودهن، ایران
کلید واژه: یادگیری تیمی, عملکرد تیمی, رهبری تحولگرا و انعکاسگری تیمی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل پیشبینی عملکرد تیمی مبتنی بر مؤلفههای یادگیری تیمی، رهبری تحولگرا و انعکاس گری تیمی انجام پذیرفت. روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع داده (کمی) بود. همچنین این پژوهش ازلحاظ گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل، کلیه کارکنان وزارت آموزشوپرورش در کل کشور به تعداد 1700 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه، از روش کوکران استفاده شد و تعداد 313 نفر بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. گردآوری دادهها به دو روش اسنادی و میدانی(پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته) انجام پذیرفت. در تحقیق کنونی، به منظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی ظاهری ، محتوایی و سازه استفاده شد و برای تعیین پایایی،از آلفای کرونباخ(عملکرد تیمی، 75/0،یادگیری تیمی، 81/0، رهبری تحولگرا، 79/0، و انعکاس گری تیمی، 87/0) و پایایی ترکیبی استفادهشده که همگی مورد تائید قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای الگو یابی معادلات ساختاری و آزمون t تک گروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای یادگیری تیمی، رهبری تحولگرا، انعکاس گری تیمی ، عوامل پیشبینی کننده عملکرد تیمی میباشند.
The aim of this study was to provide a predictive model of team performance based on team learning components, transformational leadership and team reflection. The research method was applied in terms of purpose and in terms of data type (quantitative). Also, this research was a descriptive-correlational research in terms of data collection. The statistical population included all 1,700 employees of the Ministry of Education in the whole country. To determine the sample size, Cochran's method was used and 313 people were selected as a multi-stage cluster sampling method. Data were collected by documentary and field study (standard and researcher-made questionnaire). In the present study, apparent, content and structural validity were used to determine the validity of the questionnaire and to determine the reliability, Cronbach's alpha (team performance, 0.75, team learning, 0.81, transformational leadership, 0.79, and reflectivity Team (0.87) and combined reliability were used, all of which were approved. To analyze the data, structural equation modeling and T-group sampling tests were used. The results showed that the components of team learning are transformational leadership, team reflection, and factors predicting team performance.
_||_