مقایسه خودکارآمدی و تعهد شغلی معلمان دارای تدریس در حوزه تخصصی و غیرتخصصی در مقطع ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش شهرستان سنندج
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسهیلا حسین پور 1 , فرهاد سعیدی 2 , حیدر عبدی 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
کلید واژه: خودکارآمدی, معلمان, تدریس, تعهد شغلی, حوزه غیرتخصصی و تخصصی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر مقایسه خودکارآمدی و تعهد شغلی معلمان دارای تدریس در حوزه تخصصی و غیرتخصصی در مقطع ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش شهرستان سنندج بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقایسهای است. جامعهی آماری شامل 1102 نفر (810 نفر زن و 292 نفر مرد) از معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان سنندج بوده که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به فعالیت بودند. از این تعداد 95 نفر از معلمان مقطع ابتدایی که در حوزهی غیرتخصصیِ خود، مشغول به تدریس بودند، به روش تمامشماری و همچنین 262 نفر از معلمان که دارای تدریس در حوزه تخصصی خود بودند، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامههای استاندارد خودکارآمدی تشانن- موران و وولفولک هوی (2001) و تعهد شغلی بلاو (2009)، جهت گردآوری داده-ها استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون t دو گروه مستقل استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خودکارآمدیِ معلمانِ دارای تدریس در حوزه تخصصی و خارج از حوزه تخصصی، تفاوت معناداری دارد. همچنین تعهد شغلیِ معلمانِ دارای تدریس در حوزه تخصصی و خارج از حوزه تخصصی نیز، تفاوت معناداری دارد.
The purpose of this study was to compare self-efficacy and job commitment among teachers with teaching "in the field" and teaching "out-of-field" teachers in elementary school district of Sanandaj city education. The research method is descriptive-comparative. The population included 1102 people (810 females and 292 males) from elementary school teachers in a district of Sanandaj city who were engaged in the academic year of 2017-2018. Of these, 95 non-specialized elementary teachers were selected through a simple random sampling method using a total of 262 teachers who only had specialized teaching. Tschannen-Moran and Woolfolk Hoy standard self-efficacy questionnaires (2001) and Blau job commitment (2009) were used to collect data. Also, for data analysis, independent t-test was used. The results show that there is a significant difference between the self-efficacy of teachers who teaching out-of-field and teaching in the field. There is also a significant difference between the job commitment of teachers who teaching out-of-field and teaching in the field.
_||_