رابطه بین متغیرهای زمینهای و توانمندسازی مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحبیب الله گودرزی دورکی 1 , حسین مهرداد 2 , ابراهیم پور حسینی 3
1 - دانشجوی مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
3 - استادیار مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
کلید واژه: آموزش و پرورش, توانمندسازی مدیران مدارس, متغیرهای زمینهای,
چکیده مقاله :
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه بین متغیرهای زمینهای(جنسیت، تحصیلات، سن و سنوات خدمت) با توانمندسازی مدیران متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397بود. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و از نظر نوع نیز تحقیقی کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران متوسطه دوم شهر اصفهان به تعداد 908 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران 270 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود و پایایی آن بر اساس آزمون آلفای کرونباخ 79/0 حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. یافتهها نشان دادند متغیرهای زمینهای جنسیت، تحصیلات، سن و سنوات خدمت با توامندسازی مدیران رابطه مثبت و معناداری داشتند(05/0≥p). نتایج رگرسیون همزمان نیز حاکی از این بود که متغیرهای زمینهای میتوانند حدود 34/0 واریانس متغیر ملاک یعنی توانمندسازی را پیشبینی کنند.
The present paper mainly aims to study the background variables relationship (gender, education, age and service life years) with empowerment of the secondary intermediate-level directors of Isfahan during schooling year of 1397-98 (2018-2019). The research is being conducted descriptively and is of a correlational type and an applied one. The statistical population size includes 908 of all secondary intermediate-level directors of Isfahan, of whom 270 were selected as the sample size by applying multi-phased cluster sampling method based on Cochran formula Data collection tools included researcher-made questionnaire, dimensions and indices of which were obtained according to theoretical sources and interview with the elite; finally, empowerment of directors was established in 5 main dimensions and 10 components through exploratory factor analysis.Two educational administration professors (one male and one female) and one psychology professor approved of questionnaire validity and the reliability was obtained based on 0.79 Cronbach Alpha Test. Pearson correlational test and linear regression were applied for data analysis. Findings showed that background variables of gender, education, age and service life years built positive and a meaningful regression results relationship with empowerment of directors (p≤0.05). They simultaneously indicated that background variables can predict about 0.34 variance measure, that is empowerment.
_||_