پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای تعلل تحصیلی دوره ی متوسطه دوم شهر اصفهان براساس تیپ های شخصیتی و چشمانداز زمان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیالهام فروزنده 1 , مهسا کدخدایی 2
1 - گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی ، نایین، ایران
2 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران.
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, تیپ های شخصیتی, تعلل تحصیلی, چشمانداززمان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای تعلل تحصیلی دوره متوسطه شهر اصفهان براساس تیپ های شخصیتی و چشمانداز زمان بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دارای تعلل تحصیلی دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1398-1399بودند که تعداد 100 نفر از آنها از طریق روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامههای تعلل تحصیلیسولومون و راث(1984)، چشمانداز زمان زیمباردو و بوید(1999)، تیپهای شخصیت مایرز بریگز(فرم M)( 1993) و معدل کل نمرات سال تحصیلی گذشته دانشآموزان جهت ارزیابی پیشرفت تحصیلی آنها جمعآوری و با روشهای ضریب همبتگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری در نرمافزار SPSS-24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین تیپ شخصیتی برونگرا- شهودی- عقلانی-ادراکی(ENTP) با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی معنادار وجود داشت. همچنین، از بین ابعاد چشمانداز زمان، ابعاد گذشته منفی، لذتگرا در زمان حال، و منفعل در زمان حال با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنادار؛ و بین ابعاد آیندهنگر، و گذشته مثبت با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار وجود داشت. علاوهبراین، نتایج دیگر این پژوهش نشان داد که از بین انواع تیپهای شخصیتی، تیپ شخصیتی ENTP ؛ و از بین ابعاد چشمانداز زمان، ابعاد گذشته منفی، لذتگرا در زمان حال، آینده، و منفعل در زمان حال پیشبینیکننده معنادار پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دارای تعلل تحصیلی بودند. بنابراین میتوان با ارائه مداخلات به موقع و مناسب جهت بهبود چشم انداز زمان آینده با درنظر گرفتن تیپهای شخصیتی، نسبت به افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای تعلل تحصیلی اقدام نمود.
The purpose of this study was to predict the academic achievement of students with academic procrastination in Isfahan high school based on personality types and time perspective. The statistical population of the study was students with academic procrastination in the second year of high school in Isfahan in the academic year 1398-1399 who 100 of them were selected through multi-stage cluster sampling as sample. Data were collect by Solomon and Roth academic procrastination questionnaire (1984), Zimbardo and Boyd time perspective(1999), Myers Briggs personality types (Form M) (1993), and the average grade point of students in the previous academic year to assess their academic achievement, and were analyzed by Pearson correlation coefficient and multivariate regression in SPSS-24 software. The results showed that extraverted-Intuitive-rational-perceptual personality type (ENTP) had a significant negative relationship with students' academic achievement. Also, there was a significant negative relationship between the dimensions of the negative past, pleasure present and passive in the present with academic achievement; and there was a significant positive relationship between prospective and positive past with academic achievement. In addition, the other results of this study showed that among the types of personality, ENTP personality type and among the dimensions of the time perspective, Negative past, pleasure present and passive present variables were significant predictors of academic achievement in students with academic procrastination. Therefore, it is possible to increase the academic achievement of students with academic procrastination by providing timely and appropriate interventions to improve the prospect of future time by considering personality types.
_||_