چارچوب مفهومی کلینیک کارآفرینی با محوریت آموزش های غیر رسمی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیغدیر فاخر 1 , فریدون آزما 2 , سامره شجاعی 3 , محمود مستقیمی 4
1 - گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران..
2 - گروه کارآفرینی،واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی،علی آباد کتول،ایران.(نویسنده مسئول)
3 - گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.
4 - گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول،ایران
کلید واژه: کلینیک کارآفرینی, آموزشهای غیر رسمی, آموزشهای مهارتی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با محوریت آموزشهای غیررسمی به ویژه مجموعه آموزشهای مهارتی ارائه شده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای با رویکرد آمیخته به مرحله اجرا درآمد.روش پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات در دو سطح کیفی، رویکرد اشتراوس وکوربین(1998) و کمی(توصیفی از نوع پیمایشی) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید دانشگاهی حوزه کارآفرینی، فارغ التحصیلان ودانشجویان رشته کارآفرینی، مدیران سازمانی متولی اشتغال وکارآفرینی وهمچنین کارآفرینان می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه ساختاریافته بود که تحلیل اطلاعات آن به شیوه کُد گذاری(باز، محوری و انتخابی) روی نمونه ای مشتمل بر15 نفر ، با روش نمونه گیری گوله برفی انتخاب و با آنها مصاحبه شد و در بخش کمی ابزار اصلی سنجش، پرسشنامه محقق ساخته بود. بر مبنای حداقلی نرم افزار کمترین مربعات جزئی هوشمند حجم نمونه در بخش کمی پژوهش 120 نفر در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که مولفه آموزشهای کلینیکی (مهارتی) فنی و حرفه ای با 5 مقوله (اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سازمانی،آموزشی) و با ضریب تاثیر (982/0) ، مولفه دانشگاه اینترنتی( مجازی)با 5 مقوله (بومی سازی، فناوری، حقوقی، پهنه علم و فناوری، تکنولوژی آموزشی ) و ضریب تاثیر (761/0) و در نهایت مولفه آموزش خصوصی با 5 مقوله(فردی، بین فردی، مدیریت، رسانه،رفتاری-روانشناختی ) و ضریب تاثیر (491/0 ) از مهمترین عوامل موثر بر آموزشهای غیر رسمی می باشند و نظریه اولیه تشکیل کلینیک کارآفرینی با محوریت آموزش های غیر رسمی بر اساس مقوله های یاد شده به صورت الگوی مفهومی تدوین و تفسیر گردید.
The present study was conducted with the focus on non-formal education, especially the set of skills training provided in the Technical and Vocational Education Organization with a mixed approach. The statistical population of the study includes all university professors in the field of entrepreneurship, graduates and students in the field of entrepreneurship, organizational managers in charge of employment and entrepreneurship, as well as entrepreneurs. The data collection tool was structured in the qualitative part of the interview, the data analysis of which was coded (open, axial and selective) on a sample of 15 people, selected by snowball sampling method and interviewed, and in the quantitative part the main tool Assessment was a researcher-made questionnaire. Based on the minimum software, the smallest partial intelligent squares of the sample size in the quantitative part of the research were considered to be 120 people. The results showed that the component of clinical (skill) technical and professional education with 5 categories (economic, cultural, social, organizational, educational) and with an impact factor (0.982), the component of Internet (virtual) university with 5 categories (localization). , Technology, law, science and technology, educational technology) and impact factor (0.761) and finally the component of private education with 5 categories (individual, interpersonal, management, media, behavioral-psychological) and impact factor (491 / 0) are the most important factors affecting non-formal education and the initial theory of establishing an entrepreneurship clinic with a focus on non-formal education based on the above categories was developed and interpreted as a conceptual model.
_||_