تاثیر سرمایه ی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارائه مدل
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسید زین العابدین ابراهیمیان شیاده 1 , علی اصغر شجاعی 2 , بابک حسین زاده 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، ایران.
کلید واژه: سرمایهی اجتماعی, توانمندسازی نیروی انسانی, دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران.,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تاثیر سرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارایه مدل بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل (مدیران و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی) جهت اتفاقنظر در روش دلفی بودند، حجم نمونه در بخش کیفی با درنظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 17 نفر. و در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در 14 واحد دانشگاهی این دانشگاه در استان مازندران در سال 1399 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 305 نفر تعیین شد، برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد روش جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای، و ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محققساخته، که سؤالات آن برگرفته از دادههای حاصل از مصاحبه بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. یافتهها نشان داد که 63 درصد توانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به ابعاد سرمایه اجتماعی که شامل هفت بعد بشرح اعتماد (5 گویه)، شبکهها (4 گویه)، مشارکت (4 گویه)، روابط (4 گویه)، ارزشها (3 گویه)، فهم متقابل (4 گوبه) و تعهد سازمانی (4 گوبه) وابسته است.
The purpose of this study was the effect of social capital on human resource empowerment of Islamic Azad universities in Mazandaran province to present a model. The research method was a combination of exploratory mixed research design (qualitative-quantitative). The statistical population of the research in the qualitative section includes (managers and deputies Islamic Azad University) to agree on the Delphi method, the sample size in the qualitative section, taking into account the law of saturation to 17 people. And in a small part of the statistical population included all faculty members of the Islamic Azad University in 14 academic units of this university in Mazandaran province in 1399. The sample size was determined using Cochran's formula to 305 people. Cluster sampling method was used to select the samples. Library data collection method and measurement tools in the qualitative part of the interview. Semi-structured and in a small part included a researcher-made questionnaire, whose questions were taken from the data obtained from the interview. In order to analyze the data in the qualitative part of the Delphi technique and in the quantitative part of the structural equation modeling method, SPSS and LISREL software have been used. Findings showed that 63% of human resource empowerment in Islamic Azad universities of Mazandaran province to the dimensions of social capital, which includes seven dimensions in terms of trust (5 items), networks (4 items), participation (4 items), relationships ( 4 items), values (3 items), mutual understanding (4 items) and organizational commitment (4 items) are dependent.
تاثیر سرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارائه مدل
چکيده
هدف از پژوهش حاضر تاثیر سرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارایه مدل بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل (مدیران و معاونین
دانشگاه آزاد اسلامی) جهت اتفاقنظر در روش دلفی بودند، حجم نمونه در بخش کیفی با درنظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 17 نفر. و در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در 14 واحد دانشگاهی این دانشگاه در استان مازندران در سال 1399 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 305 نفر تعیین شد، برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد روش جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای، و ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامه محققساخته، که سؤالات آن برگرفته از دادههای حاصل از مصاحبه بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدليابي معادلات ساختاري از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. یافتهها نشان داد كه 63 درصد توانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به ابعاد سرمایه اجتماعی که شامل هفت بعد بشرح اعتماد (5 گویه)، شبکهها (4 گویه)، مشارکت (4 گویه)، روابط (4 گویه)، ارزشها (3 گویه)، فهم متقابل (4 گوبه) و تعهد سازمانی (4 گوبه) وابسته است.
واژگان کليدي: سرمایهی اجتماعی، توانمندسازی نیروی انسانی، دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران.
مقدمه
در سالهای اخیر، سرمایه اجتماعی به معنای این که مشارکت کردن در گروه و جامعه میتواند برای فرد منافع و کارکردهای مثبت داشته باشد، یکی از رایجترین واژههایی است که از علوم اجتماعی وارد ادبیات حوزههای دیگر علمی و حتی وارد زبان عمومی شده است. تأکید بر اهمیت اثرات مثبت روابط اجتماعی بر روی فرد و نگرانی و دغدغه نسبت به تنزل روابط اجتماعی معنادار در جوامع جدید، از مفاهیم و بحثهای قدیمی جامعهشناسی میباشند و میتوان گفت واژه سرمایه اجتماعی در این معنی، مفهوم نو و جدیدی نیست و به آرای پیشکسوتان جامعهشناسی مانند کارل ماکس، امیل دورکیم و یا گئورک زمیل بر میگردد (کریمی، 1398). همچنین سرمایه اجتماعی1 از مفاهیم نوینی است که نقش مهمتری نسبت به سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمانها و جوامع ایفا میکند امروزه در جامعهشناسی و اقتصاد و به تازگی در مدیریت و سازمان مفهوم سرمایه اجتماعی بهصورت گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است (جوانپور، گرجی دوز و سبحانی، 1396). سرمایه اجتماعی از دو مفهوم سرمایه و اجتماع تشکیل شده است و از این حیث میتوان آن را دارای ماهیتی فراینده و غیرفردی دانست. نوعی توشه فزاینده در جامعه ایجاد میشود و آن را در نیل به هدف و حفظ خود جامعه یاری میکند. این مفهوم نو پا مانند دیگر سرمایههای فیزیکی، اقتصادی و انسانی دارای ارزش و اهمیت است و البته کمبود منابع روبروست (زارعیمتین، محمدیان و مدرسی، 1395).
از دیدگاه سازمانی ناهاپیت و گوشال2(1998) سرمایه اجتماعی را به عنوان جمع منابع بالفعل و بالقوه موجود در درون سازمان و ناشی شده از شبکه روابط یک فرد یا یک واحد اجتماعی تعریف میکنند. از دیدگاه آنها سرمایه اجتماعی یکی از قابلیتها و داراییهای مهم سازمان است و دارای سه بند ساختاری، ارتباطی و شناختی میباشد و هرسه بند را به اجزای فرعیتری تفکیک نمودهاند (جوانپور و همکاران، 1396). سرمایه اجتماعی دارای ابعاد و مولفههای فراوانی است که اعتماد اجتماعی،3 انسجام اجتماعی4 و مشارکت اجتماعی5 که در یک رابطه متعامل با هم قرار گرفتهاند و هرکدام تقویتکننده دیگری هستند از مولفههای اصلی سرمایه اجتماعی محسوب میشوند (حسنزاده پسيخاني و باقرزاده خداشهري، 1397).
در دهههاي اخیر، توانمندسازي کارکنان بهعنوان یکی از دغدغههاي مدیران تبدیل شده؛ زیرا حجمکاري مدیران بهسرعت افزایش یافته است. بنابراین مدیران باید به زیردستان خود اعتماد کنند؛ درواقع شرایط کاري و رقابت سازمانها بیش از هر چیز دیگري مدیران را وادار به توانمندسازي کارکنان میکند. بهطوري که امروزه توانمندسازي کارکنان یکی از اعجازآورترین رویکردهاي توسعه منابع انسانی است؛ که منجر به بالندگی نیروي انسانی و سازمان میشود. توانمندسازي یک حرکت دائمی است و اهمیت آن همواره رو به افزایش است (امیری و رضاپور، 1394). امروزه توانمندسازی بهعنوان یكی از ابزارهای سودمند ارتقا كیفی كاركنان و افزایش اثربخشی سازمانی تلقی میگردد. بهمنظور كسب موفقیت در محیط در حال تغییر كسبوكار امروزی، سازمانها به دانش، نظرات، انرژی و خلاقیت كلیه كاركنان، اعم از كاركنان خط مقدم تا مدیران سطح بالا، نیازمندند. برای تحقق این امر، سازمانها از طریق توانمندسازی كاركنان مربوطه به منظور تشویق آنان به ابتكار عمل بدون اعمال فشار، ارج نهادن به منافع جمعی سازمان با كمترین نظارت و انجام وظیفه بهعنوان مالكان سازمان، اقدام می نمایند. همچنین، توانمند سازی جهت حفظ امید و وابستگی كاركنان باقیمانده در طی زمانهای كوچكسازی سازمان حایز اهمیت می باشد. توانمندسازی، كاركنان را قادر میسازد تا در مواجهه با مشكلات و تهدیدها، از مقاومت و انعطافپذیری بیشتری برخوردار باشند. لذا میتواند بهعنوان منبعی كه از آسیبپذیری كاركنان جلوگیری نماید و بذر امید را در شرایط بحرانی ازجمله انهدام سرمایههای مالی و از بین رفتن زندگی انسانی، در دل آنان بكارد، مفید واقع گردد.
صناعی و اعتصام (1400) پژوهشی تحت عنوان بررسی نقش سرمایه اجتماعی در افزایش پایداری محلهای (نمونه موردی: محله حصارک تهران) با استفاده از روش پیمایشی انجام دادند. نتایج نشان داد که ارتباط معنادار و مثبتی بین پایداری محله و سرمایه اجتماعی وجود دارد. به بیان دیگر اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی در محله موجب افزایش پایداری محله میشود. بیگلر، درگاهی، قربانی و گرشاسبی (1399) پژوهشی تحت عنوان بررسی تأثیر اثربخشی دورههای توانمندسازی کارکنان با بهرهوری نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از روش تحلیلی انجام دادند. نتایج نشان داد که میانگین اثربخشی دورههای توانمندسازی کارکنان و بهرهوری نیروی انسانی موردمطالعه از مطلوبیت نسبتاً بالا برخوردار بود. همچنین ارتباط مثبت و مستقیم دورههای توانمندسازی کارکنان با بهرهوری نیروی انسانی به اثبات رسید.
حسنزاده پسيخاني و باقرزاده خداشهري (1397) پژوهشی تحت عنوان تاثير سرمايه اجتماعي بر توانمندسازي روانشناختي کارکنان: بررسي نقش ميانجي بهزيستي ذهني با استفاده از روش مدلسازی معادلات انجام دادند. نتایج نشان داد که بهزيستي ذهني نقش ميانجي نسبي در تاثيرگذاري بعد شناختي و همچنين بعد ساختاري سرمايه اجتماعي بر توانمندسازي روانشناختي ايفا ميکند، و بهزيستي ذهني نقش ميانجي کامل را در تاثيرگذاري بعد ارتباطي سرمايه اجتماعي بر توانمندسازي روانشناختي دارد. نصراصفهانی، فرخی و امیری (1395) پژوهشی تحت عنوان تأثیر سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی کارکنان (مورد مطالعه: پرستاران بیمارستان شریعتی تهران) با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام دادند. نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی با مقدار ضریب مسیر 76/0 و مقدار (CR) 3/69 بر توانمندسازی کارکنان تأثیرگذار است. نتایج فرضیات فرعی پژوهش نشان داد سرمایه اجتماعی با مقدار ضریب مسیر 69/0 بر احساس شایستگی، با ضریب مسیر 84/0 بر احساس معناداری، با ضریب مسیر 72/0 بر احساس مؤثر بودن و با ضریب مسیر 75/0 بر داشتن حق انتخاب تأثیرگذار است. محمودی و نیلیپور طباطبائی (1394) پژوهشی تحت عنوان سرمایه اجتماعی و نقش آن در توانمندسازی نیروی انسانی با استفاده از روش زمینهیابی انجام دادند. نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی بر توسعه منابع انسانی تأثیر دارد بهنحوی که با افزایش و حفظ سرمایه اجتماعی، توسعه منابع انسانی در سازمانها بهتر تحقق مییابد.
باپتیستا، کارلوس پینیو و آلوز6(2021) پژوهشی تحت عنوان بررسی سرمایه اجتماعی و پیوندهای حمایت اجتماعی آنلاین: مطالعهای در جوامع سلامت آنلاین که با عدم قطعیت درمان مواجه هستند با استفاده از روش تحلیلی انجام دادند. نتایج نشان داد که جوامع سلامت آنلاین میتواند مکانی برای گسترش شبکههای حمایت اجتماعی افرادی باشد که با عدم قطعیت درمان مواجه هستند، زیرا انواع مختلفی از حمایت اجتماعی همتا به همتا از راه دور در جوامع مجازی رد و بدل میشوند. با این حال، ما همچنین دریافتیم که اطلاعات موجود در این انجمنها میتواند در معرض فرآیندهای گزینش بیاحتیاطی توسط شرکتکنندگان تالار باشد که سعی میکنند با بحث آنلاین مطابق با روایتهای مشترک و پذیرفتهشده تالار گفتگو باشند که مزایای این درمانهای نامشخص را برجسته میکند، درحالیکه موارد مربوطه را به حداقل میرساند. ورشنی، راجوانشی7(2019) پژوهشی تحت عنوان بررسی سرمایه اجتماعی و مشارکت در سایتهای شبکهای با استفاده از روش پیمایشی انجام دادند. نتایج نشان داد که این مطالعه یک رابطه مثبت بین مزایای سودمندی با مشارکت آنلاین درحالیکه رابطه منفی شک و تردید دهان به دهان را پیشنهاد میکند، و تأیید میکند که مشارکت آنلاین بهطور قابلتوجهی بهصورت مثبت با سرمایه اجتماعی آنلاین مرتبط است. زاراکت8و همکاران (2018) پژوهشی با عنوان تأثیر توانمندسازی کارمندان بر تعهد سازمانی در بخش بانکی لبنان انجام دادند. یافتهها نشان داد که رابطه مثبت بین مؤلفههای توانمندسازی کارکنان و تعهد سازمانی بود. این همسو با سایر بخشهای تجاری در لبنان و بخش مشابه بانکی در منطقه و غرب بود. بر این اساس، بانکها باید توانمندسازی کارکنان را یکی از عوامل تقویت تعهد سازمانی بدانند. در نتیجه، این منجر به حفظ سازمانی کارمندان در بخش بانکی لبنان میشود.
دانیل9(2015) پژوهشی با عنوان رابطه بین توانمندسازی معلمان در کاربرد انواع قدرت نزد مدیران در انگلیس انجام داد. یافتهها نشان داد که شش ویژگی توانمندسازی معلمان نشان داد شد شامل: 1- تصمیمگیری، 2- رشته حرفهای، 3- مقام و منزلت، 4- خوداثربخشی، 5- استقلا و 6- تأثیرگذاری معلم. ارستوس یاموه10(2014) پژوهشی با عنوان ارتباط بین توانمندسازی منابع انسانی و عملکرد شغلی در استرالیا انجام داد. یافتهها نشان داد که بین ایجاد توانمندسازی منابع انسانی و عملکرد شغلی کارکنان ارتباط جدی وجود دارد همچنین بین مولفههای توانمندسازی منابع انسانی با عملکرد شغلی ارتباط وجود دارد بنابراین انگیزههای منطقی دیگری را برای ادامه آموزش و توانمندسازی کارمندان شاغل فراهم کند.
بنابراین دانشگاهها از جمله دانشگاههای استان مازندران در توانمندسازی نیروی انسانی و باقی ماندن در صحنه رقابت جهانی و حرکت بهسوی توانمندی نیاز به کارکنان و مدیرانی شایسته دارند. نظر به اینکه دانشگاههای آزاد اسلامی استان دارای سرمایهی اجتماعی هستند دیگر بهدنبال خواستههای کشوری نیستند بلکه بهدنبال پاسخ به نیازهای محیطهای پیرامون میباشند و این دانشگاهها باید بتوانند ایدهها را به محصول و ثروت تبدیل کنند. لذا به مدیران، دانشجویان، اساتید و کارکنانی توانمند و شایسته نیاز دارند تا بتوانند در راه تعالی سازمان گام بردارند. ازسویی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران از عمدهترین نهادهای علمی در تولید دانش و فناوری، و تربیت دانشجویان و دانشمندان میباشند، لذا همواره باید در راه توانمندسازی قدم گذارند و در زمرة سازمانهای توانمند در پیشاپیش محیط رقابتی حرکت کنند. بنابراین سؤال اصلی پژوهش (مسأله پژوهش) حاضر این است که: چه مدلی میتوان جهت تاثیر سرمایهی اجتماعی بر توانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران ارائه نمود؟
در این راستا سؤالهای پژوهش به شرح ذیل بوده است.
سؤال اول: ابعاد سرمایهی اجتماعی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران کدامند؟
2- ابعاد توانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران کدامند؟
3- چه مدلی میتوان جهت تاثیرسرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران ارائه نمود؟
4- درجه تناسب مدل از نظر متخصصان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران چگونه است؟
روش پژوهش
اين پژوهش از نظر هدف، كاربردي11است. روش تحقیق ترکیبی و طرح تحقیق نیز از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی– کمی) است. همچنین از نظر جمعآوری اطلاعات تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. در مرحله اول از طریق یک مطالعه کیفی ابعاد و مولفههای سرمایهی اجتماعی بر توانمندسازی نیروی انسانی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارائه مدل شناسایی شد. مشارکتکنندگان پژوهش در بخش کیفی شامل (مدیران و معاونین دانشگاههای آزاد اسلامی در زمینه سیاست گذاری در واحدهای مختلف این دانشگاه) جهت اتفاقنظر در روش دلفی میباشد. برای مطلع شدن از دیدگاهها و نظرات مدیران و معاونین از روش نمونهگیری هدفمند نمونههای حاوی اطلاعات غنی از نوع نظری و حجم نمونه با 17 مصاحبه بر مبنای اشباع نظری دادهها انجام شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته بود. برای رعایت اصول اخلاق پژوهش، در جریان مصاحبهها از مشارکتکننده خواسته شد تا صحبتهای آنها ضبط و ثبت شود و پس از پایان مصاحبه بهصورت دقیق مصاحبه بررسی و به روی کاغذ برگردانده میشود. بعد از گردآوری دادههای به دست آمده از مصاحبه، فرایند تحلیل و تلخیص دادههای کیفی آغاز شد. این داده با توجه به موضوع تحقیق تلخیص و کدگذاری شدند. در نتیجه کدگذاری و حذف دادههای تکراری تلخیص نهایی داده، مقولهها شناسایی و استخراج شد که براساس نظرات صاحبنظران مورد تایید قرار گرفت. سپس مقولههایی که بهطور هدفمند بیانگر یک مقوله کلیتر بودند، شناسایی و در کنار هم قرار داده شدند و برای آنها یک عنوان کلی که میتوانست شامل تمامی آنها باشد تعیین و نامگذاری شد. برای بررسی روایی در بخش کیفی از روش کنترل توسط مشارکتکنندگان استفاده شد. علاوه بر آن، جستجو برای موارد منفی و توجیحات جایگزین اعمال گردید. همچنین تلاش شد تا درانتخاب مصاحبهشوندگان افرادی با تجارب و با تمایلات مختلف انتخاب شوند، تا علاقه یا میل شخصی مصاحبهشونده موجب تعصب و یكسونگری نسبت به موضوع پژوهش نشود. و همچنین برای دستیابی به روایی درونی پس از کدگذاری، دستهبندی و تحلیل دادههای کیفی، الگویی مبتنی بر تجربه به دست آمد که با الگوی پیشبینیشده حاصل از موضوعات نظری مقایسه شد، در پژوهش کیفی، از آنجایی که مشارکتکنندگان نماینده جامعه نیستند، امکان تعمیم نتایج به جامعه وجود ندارد، لذا نمیتوان در این پژوهش مدعی وجود روایی خارجی شد. در نهایت برای افزایش پایایی پژوهش تلاش شد تا درکلیه بخشها براساس پروتکل پژوهش استدلالهای نمونه آماری حتیالامکان بهطور مبسوط، تمام نکات، تصمیمات و دلایل آنها، تشریح شود. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش بخش کیفی برای رسیدن از مدل اولیه پیشنهادی به مدل اصلاحی (ثانویه) تحقیق، از نظرات خبرگان و تکنیک دلفی12 استفاده شد.
در مرحله دوم، پژوهش کمی انجام شد، هدف این مرحله آن است که مشخص کند کدام یک از عوامل شناساییشده معنیدار هستند و کدامیک از آنها معنیدار نیستند، در این بخش، از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در مرحله کمی شامل اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در 14 واحد دانشگاهی این دانشگاه در استان مازندران در سال 1399 به تعداد 1487 نفر (328 نفر زن و 1159 مرد) بود، با استفاده از روش نمونه تصادفی خوشهای در سه حوزه غرب، شرق و مرکز استان مازندران به عنوان خوشهها درنظر گرفته شدند. برای تعیین حجم نمونه موردنظر با توجه به حجم جامعه آماری از فرمول کوکران استفاده شد، در این راستا با توجه به احتمال عدم برگشت چند پرسشنامه تعداد 325 پرسشنامه توزیع شد که در نهایت 305 پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. برای گردآوری دادههای کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه مذکور شامل 49 گویه بسته پاسخ براساس طیف پنج درجه لیکرت (کاملاً مخالفم، مخالفم، بینظرم، موافقم و کاملاً موافقم) بود، پرسشنامه دو بخش (الف- متغیر «سرمایهی اجتماعی»، دارای هفت بعد بشرح: 1. اعتماد ، 2. شبکهها، 3. مشارکت 4. روابط 5. ارزشها 6. فهم متقابل 7. تعهد سازمانی، میباشد. ب- متغیر «توانمندسازی نیروی انسانی» دارای پنج بعد بشرح: 1. خود اثربخشی، 2. خود اختیاری، 3. پذیرش شخصی نتایج، 4. معنیدار بودن شغل 5. اعتماد، را مورد سنجش قرار میدهد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان و اساتید قرار گرفت، مقدار شاخصهای نسبت روایی محتوایی یا CVR برابر با 4/0 و شاخص روایی محتوایی یا CVI 1/0 بهدست آمد که نشاندهندة قابلیت اعتماد کافی و مناسب پرسشنامه است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی بر روی نمونه 30 نفری 89/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی با استفاده از معادلات سارختاری در نرمافزار آماری SPSS و LISREL انجام شد.
یافتههای پژوهش
ابعاد سرمایهی اجتماعی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران کدامند؟
بهمنظور پاسخگویی به سوال فوق با توجه به مراحل کیفی پژوهش حاصل ار پاسخ خبرگان پژوهش در تکنیک دلفی در چهار مرحله. همچنین با توجه بخش کمی پژوهش، پایایي به روش همساني دروني برای هر بعد، روایي همگرایي و تشخیصي (تمایز سازههای استخراجي براساس مدل نهایي) مورد تایید قرار گرفت و همچنین باتوجه به ضرایب بدست آمده برای ابعاد مدل تحقیق، پرسشنامههای تدوین شده حاصل از این ابعاد از پایایی بالایی برخوردار بودند. که در نهایت متغیر «سرمایهی اجتماعی»، دارای هفت بعد بشرح: 1. اعتماد، 2. شبکهها ، 3. مشارکت 4. روابط 5. ارزشها 6. فهم متقابل 7. تعهد سازمانی، میباشد.
ابعاد توانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران کدامند؟
بهمنظور پاسخگویی به سوال فوق با توجه به مراحل کیفی پژوهش حاصل ار پاسخ خبرگان پژوهش در تکنیک دلفی در چهار مرحله. همچنین با توجه بخش کمی پژوهش، پایایي به روش همساني دروني برای هر بعد، روایي همگرایي و تشخیصي (تمایز سازههای استخراجي براساس مدل نهایي) مورد تایید قرار گرفت و همچنین باتوجه به ضرایب بدست آمده برای ابعاد مدل تحقیق، پرسشنامههای تدوین شده حاصل از این ابعاد از پایایی بالایی برخوردار بودند. که در نهایت متغیر «توانمندسازی نیروی انسانی»، دارای پنج بعد بشرح: 1. خود اثربخشی، 2. خود اختیاری، 3. پذیرش شخصی نتایج، 4. معنیدار بودن شغل 5. اعتماد، میباشد.
رتبهبندی ابعاد سرمایهی اجتماعی و توانمندسازی نیروی انسانی چگونه است؟
متغیر سرمایهی اجتماعی در پژوهش حاضر در هفت بعد اعتماد (5 گویه)، شبکهها (4 گویه)، مشارکت (4 گویه)، روابط (4 گویه)، ارزشها (3 گویه)، فهم متقابل (4 گوبه) و تعهد سازمانی (4 گوبه) شناسایی شد. همچنین به منظور اولویتبندی ابعاد فوق، از آزمون فریدمن استفاده گردید که نتایج آن در جداول آمده است. در این آزمون، مشخص میشود هر یک از مولفهها و شاخصها، دارای چه ترتیب اهمیتی نسبت به بقیه هستند.
جدول1: نتایج آزمون فريدمن سرمایهی اجتماعی (میانگین رتبههای متغیرها)
ابعاد | میانگین رتبه |
تعهد سازمانی | 40/3 |
اعتماد | 38/3 |
شبکهها | 36/3 |
مشارکت | 35/3 |
ارزشها | 20/3 |
روابط | 10/3 |
فهم متقابل | 99/2 |
براساس نتایج حاصل از جدول (1) مشخص شد که هر چقدر میانگین رتبهها بزرگتر باشد، اهمیت آن متغیر بیشتر است. همانطورکه از جداول فوق مشخص است، اگر ابعاد سرمایهی اجتماعی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران مورد اولویتبندی قرار داده شود، از نظر میزان اهمیت به ترتیب زیر خواهد بود:
1) تعهد سازمانی 2) اعتماد 3) شبکهها 4) مشارکت 5) ارزشها 6) روابط 7) فهم متقابل
همچنین متغیر توانمندسازی نیروی انسانی دارای 5 بعد بشرح: خود اثربخشی (4 گویه)، خود اختیاری (5 گویه)، پذیرش شخصی نتایج (4 گویه)، معنیدار بودن شغل (4 گویه)، اعتماد (4 گویه) میباشد. نتایج آزمون فریدمن بهصورت زیر است.
جدول 2: نتایج آزمون فريدمن (میانگین رتبههای ابعاد توانمندسازی نیروی انسانی)
ابعاد | میانگین رتبه |
معنی دار بودن شغل | 60/3 |
اعتماد | 52/3 |
پذیرش شخصی نتایج | 90/2 |
خود اختیاری | 80/2 |
خود اثربخشی | 75/2 |
براساس نتایج حاصل از جدول (2) مشخص شد که با توجه به سطح معنیداری 0.000 آزمون و مقایسه آن با سطح معنیداری آزمون یعنی 0.05 میتوان نتیجه گرفت ابعاد از اولویت یکسانی برخوردار نیستند. یعنی، از نظر پاسخگویان، اثرات هر یک از 7 بعد از همدیگر متفاوت بوده و اثر یکسانی ندارند.
همانطورکه از جداول فوق مشخص است، توانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران از نظر اولویتبندی به ترتیب زیر خواهد بود:
1) معنیدار بودن شغل 2) اعتماد 3) پذیرش شخصی نتایج 4) خوداختیاری 5) خوداثربخشی.
تاثیر سرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد استان مازندران، چگونه است؟
مسیر مورد مطالعه در مدل | ضریب مسیر(تخمین استاندارد) | t-value | معناداری | نتيجه |
---|---|---|---|---|
سرمایه اجتماعی <-- توانمندساز نیروی انسانی | 0.73 | 10.92 | **0.000 | پذیرش |
جدول 3: نتایج مدل تحلیل مسیر تاثیرسرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی
براساس نتایج حاصل از جدول (3) مشخص شد که مدل ساختاری اثر سرمایهی اجتماعی بر توانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد استان مازندران دارای ضریب مسیر 73/0 است که دارای مقدار t برابر 10.92 میباشد. مقدار t برای این پارامتر (طبق قاعده خطای یک درصد در رد فرض صفر برای مقادیر بالای 96/1 در هر پارامتر مدل)، بالای 96/1 محاسبه شده است. با توجه به معنیداری و مثبت بودن این ضریب میتوان بیان نمود که تاثیرسرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد استان مازندران تاثیر مثبت و معنيداري دارد.
چه مدلی میتوان جهت تاثیرسرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران ارائه نمود؟
با توجه به اینکه در مدل ارائه شده، مسیرهای بین متغیرها همان موثر بودن عوامل مورد نظر هستند. در نمودار 1، برآورد بار عاملی هر یک از متغیرها نشان شده است.
همانطورکه مشخص است، تمام بارهای عاملی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و قابلیت اندازهگیری ابعاد را دارند.
درجه تناسب مدل از نظر متخصصان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران چگونه است؟
معيار GFI که نشاندهنده اندازهای از مقدار نسبی واريانسها و کواريانسها میباشد که توسط مدل تبيين میشود برای این مدلها بالای 9/0 است. مقدار ريشه دوم ميانگين مجذور پسماندها يعني تفاوت بين عناصر ماتريس مشاهدهشده در گروه نمونه و عناصر ماتريسهاي برآورد يا پيشبينيشده در این پژوهش نشان از تبیین مناسب کوواریانسها دارد. مقادیر شاخصهای نرمشده برازندگي (NFI)، شاخص نرمنشده برازندگي (NNFI)، شاخص برازندگي فزاينده (IFI) و شاخص برازندگي تطبيقي (CFI)، نیز حاکی از برازش بسیار مناسب مدل طراحیشده در مقایسه با سایر مدلهای ممکنه است. شاخص بسیار توانمند ريشه دوم برآورد واريانس خطاي تقريب RMSEA نیز برای مدل مسیر زیر 08/0 است که مقداری قابل قبول است.
جدول 4: شاخصهای نیکویی برازش مدل تائید عاملی بر اساس مدل اصلی
شاخص | مقدار کسب شده | مقدار قابل قبول | وضعیت |
GFI (نیکویی برازش) | 93/0 | GFI>90% | قبول |
AGFI(نیکویی برازش تعدیلشده) | 94/0 | AGFI>90% | قبول |
CFI(برازندگی تعدیلیافته) | 95/0 | 0.90<CFI<1 | قبول |
CMIN/df | 20/1 | مقدار کمتر از 3 | قبول |
RMSEA (ریشه میانگین خطای برآورد) | 008/0 | RMSEA<0.1 | قبول |
بر اين اساس مشخص ميشود كه 63 درصد توانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به ابعاد سرمایه اجتماعی که شامل هفت بعد بشرح اعتماد (5 گویه)، شبکهها (4 گویه)، مشارکت (4 گویه)، روابط (4 گویه)، ارزشها (3 گویه)، فهم متقابل( 4 گوبه) و تعهد سازمانی (4 گوبه) وابسته است.
بحث و نتیجهگیری
در پاسخ به سؤال اصلی پژوهش در تبیین این سؤال باید اذعان داشت براساس تاثیر سرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران، که در ادبیات پژوهش حاضر به آن پرداخته شده است، در این پژوهش با انجام مصاحبه و تحلیل دادههاي کیفی، شاخصهای تاثیرسرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران، مشخص، و برای انجام مدل نهایی پژوهش بر اساس رویکرد دو مرحلهای برای مناسب بودن بارهای عاملی بهره گرفته شد و بعداز قابل قبول بودن آنها نسبت به تدوین مدل نهایی اقدام شد. مدل نهایی به تاثیرسرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران و آزمون نیکویی برازش ساختار آن پرداخته است. بر اين اساس مشخص ميشود كه 63 درصد توانمند سازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به ابعاد سرمایه اجتماعی که شامل هفت بعد بشرح اعتماد (5 گویه)، شبکهها (4 گویه)، مشارکت (4 گویه)، روابط (4 گویه)، ارزشها (3 گویه)، فهم متقابل( 4 گوبه) و تعهد سازمانی (4 گوبه) وابسته است.
در پاسخ به سؤال اول پژوهش یافتهها نشان داد که متغیر «سرمایهی اجتماعی»، دارای هفت بعد بشرح: 1. اعتماد، 2. شبکهها، 3. مشارکت 4. روابط 5. ارزشها 6. فهم متقابل 7. تعهد سازمانی، میباشد. این نتایج با یافتههاي پژوهشی: کاظمی کیاء، احمدی و احقر (1397)؛ جمشیدی (1386)؛ پژوهان (1393)؛ سبحانی و همکاران (1397)؛ نجارپور استادی و تقیزاده (1391)؛ اسپایدرز (2007)، هماهنگ بوده و تایید شد.
در پاسخ به سؤال دوم پژوهش یافتهها نشان داد که متغیر «توانمندسازی نیروی انسانی»، دارای پنج بعد بشرح: 1. خود اثربخشی، 2. خوداختیاری، 3. پذیرش شخصی نتایج ، 4. معنیدار بودن شغل 5. اعتماد میباشد. یافتههای حاصل در مقایسه با یافتههای پژوهشی سرت وهمکاران (2015)، گودهاری و همکاران (2014)، چینگ و همکاران (2014)، شیخی و همکاران (1395)، بابایی و همکاران (1395)، چگینی و همکاران (1394) و حسینی و همکاران (1392) نتایج یکسانی داشته است.
در پاسخ به سؤال سوم پژوهش یافته ها نشان داد که از نظر اولویت بندی ابعاد سرمایهی اجتماعی به ترتیب زیر میباشد.
1) تعهد سازمانی 2) اعتماد 3) شبکه ها 4) مشارکت 5) ارزشها 6) روابط 7) فهم متقابل
همچنین از نظر اولویتبندی ابعاد توانمندسازی نیروی انسانی به ترتیب زیر میباشد.
1) معنیدار بودن شغل 2) اعتماد 3) پذیرش شخصی نتایج 4) خوداختیاری 5) خود اثربخشی. این نتایج با یافتههاي پژوهشی: کاظمی کیاء، احمدی و احقر (1397)؛ جمشیدی (1386)؛ پژوهان (1393)؛ سبحانی و همکاران (1397)؛ نجارپور استادی و تقیزاده (1391)؛ اسپایدرز (2007)، هماهنگ بوده و تایید شد.
در پاسخ به سؤال چهارم پژوهش یافتهها نشان داد که براساس نتایج مدل ساختاری اثر سرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد استان مازندران دارای ضریب مسیر 73/0 است که دارای مقدار t برابر 10.92 میباشد. مقدار t برای این پارامتر (طبق قاعده خطای یک درصد در رد فرض صفر برای مقادیر بالای 96/1 در هر پارامتر مدل)، بالای 96/1 محاسبه شده است. با توجه به معنیداری و مثبت بودن این ضریب میتوان بیان نمود که تاثیرسرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد استان مازندران تاثیر مثبت و معنيداري دارد. یافتههای پژوهشی سرت و همکاران (2015)، گودهاری و همکاران (2014)، چینگ و همکاران (2014)، شیخی و همکاران (1395)، بابایی و همکاران (1395)، چگینی و همکاران (1394) و حسینی و همکاران (1392) نتایج یکسانی داشته است.
در پاسخ به سؤال پنجم پژوهش 63 درصد توانمند سازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به ابعاد سرمایه اجتماعی که شامل هفت بعد بشرح اعتماد (5 گویه)، شبکهها (4 گویه)، مشارکت (4 گویه)، روابط (4 گویه)، ارزشها (3 گویه)، فهم متقابل (4 گوبه) و تعهد سازمانی (4 گوبه) وابسته است. این نتایج با یافتههاي پژوهشی: کامرون، برایت و کازا (2004)؛ رگو، ریبرو و کانها (2010)، هماهنگ بوده و تایید شد.
نتیجهگیری
این پژوهش تحت عنوان تاثیر سرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارایه مدل می باشد مدل پیشنهادی دارای پنج بخش اصلی است.
چارچوب مفهومی مدل فلسفه، چشمانداز، مراحل اجرایی ونظام ارزشیابی بازخورد با طرح سوالاتی تحلیل و بررسی شد در بخش مبانی نظری، دو بعد سرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی، بکار رفته که از ادبیات و پیشینه پژوهش استخراج شده است بهعبارتی سرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاههای آزاد استان مازندران نقش بسزایی دارند.
در بررسی تطبیقی یافتههای پژوهشی ایران و جهان وبا یافتههای پژوهشهای حاضر مشخص شد، که در هریک از مطالعات، شاخصها و مولفههای خاصی از این متغیرها مورد بررسی قرار گرفت، امابه این دو متغیر بهطور همزمان پرداخته نشده است.
پژوهشگر در پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جامع متناسب با سازمان دانشگاههای آزاد استان مازندران به بررسی این موضوع پرداخته است و مدل ارائهشده توسط صاحبنظران حوزه سازمان، مدیریت و اخلاق در دانشگاههای آزاد استان مازندران بررسی و مورد تایید قرار گرفته است.
در نهایت این پژوهش با نتایج پژوهشهای انجام شده توسط برنبیوم (2015)، سرت وهمکاران (2015) کالینز (2012)، فینی و نولر (2000)، هازن و شیور (2000)، آسفیچی (1394)، عارفی و محسن زاده (1391)،. گودهاری و همکاران (2014) چینگ و همکاران (2014) شیخی و همکاران (1395) بابایی و همکاران (1395) چگینی و همکاران (1394) حسینی و همکاران (1392) همخوانی و مطابقت دارد.
لازم به ذکر است دانشگاههای آزاد استان مازندران در راستای تحقق این مقولات گامبهگام و بهتدریج باتوجه به یک نقشه راه و برنامه استراتژیک درازمدت عمل نمایند و بهمنظور جامه عمل پوشاندن آن تدوین یک برنامه عملیاتی ضرورت دارد. داشتن رویکرد پارادایمی با نگاه بومی و منطقهای نیز به تحقق آن کمک میکند البته این سه متغیر ازجمله متغیرهای بر خطی نیستند لذادر حوزه علوم رفتاری از این دست مقولات ارتباط دوری با هم دارند سرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی ارتباط مستقیم با شهروندی سازمان دارد در برخی موارد به اقتضا در جاه دیگر ممکن با توجه به متغیرهای مرتبط دیگر به شکل غیرمستقیم نیز بر رفتار شهر وندی سازمان تاثیر داشته باشد در پارهای از موارد در برخی مفاهیم این دو متغیر ممکن رابطه همپوشانی نیز بر قرار باشد.
پیشنهادات
- برگزاری آموزشهای ضمن خدمت در قالب کارگاههای مختلف بهمنظور سرمایهی اجتماعی و توانمندسازی نیروی انسانی در جهت تصمیمگیری به مدیران، معاونین دانشگاه آزاد اسلامی.
- برگزاری همایشهای مختلف سرمایهی اجتماعی برتوانمندسازی نیروی انسانی.
- آگاهی دادن به مدیران، در مورد سرمایهی اجتماعی و توانمندسازی نیروی انسانی که باید در دانشگاه آزاد اسلامی رعایت شود.
- کمک به ایجاد سرمایهی اجتماعی و توانمندسازی نیروی انسانی در در دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ابعاد آن در هر سطح از سازمان.
- استفاده از سرمایهی اجتماعی و توانمندسازی نیروی انسانی براي تقویت تصمیمگیری منطقی و احساسی.
- درنظرگرفتن کلیه ابعاد سرمایهی اجتماعی و توانمندسازی نیروی انسانی در استراتژی تصمیمگیری مدیران.
- برگزاري دورههاي آموزشی بهمنظور رشد و بالندگی و تعالی مدیران، معاونین در ابعاد سرمایهی اجتماعی و توانمندسازی نیروی انسانی.
- استفاده از مدل پیشنهادي این پژوهش بهعنوان مبنایی براي تدوین برنامههاي سازمانی و توانمندسازی نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران.
منابع
امیری، هادی و رضاپور، زهره. (1394). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر ورود بنگاهها به بازرگانی خارجی. جامعهشناسی کاربردی، دوره 26، شماره 1، پیاپی 1، صص: 184-171.
بیگلر، محمود؛ درگاهی، حسین؛ قربانی، زهره و گرشاسبی، سیما. (1399) بررسی تأثیر اثربخشی دورههای توانمندسازی کارکنان با بهرهوری نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه بیمارستان، دوره ۱۹، شماره ۳، صص: ۸۲-۶۷.
جوانپور، محمدعلی؛ گرجیدوز، سمیه و سبحانی، عبدالرضا. (1396). تحلیلی بر سرمایه اجتماعی در سازمان. فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 3، شماره4، صص: 125-108.
حسنزاده پسيخاني، محمدصادق و باقرزاده خداشهري، راضيه. (1397). تاثير سرمايه اجتماعي بر توانمندسازي روانشناختي کارکنان: بررسي نقش ميانجي بهزيستي ذهني. نشریه مديريت سرمايه اجتماعي، دوره 5، شماره 1، صص: 134-111.
زارعی متین، حسن؛ محمدیان، بهزاد و مدرسی، سعید. (1395). مدیریت سرمایه اجتماعی. تهران: انتشارات مهران.
سعیدیپور، بهمن و محمدیپور، عباس. (1399). بررسی مدلها و الگوهای توانمندسازی نیروی انسانی در سازمانها. پژوهشنامه مدیریت و مهندسی صنایع، سال 2، شماره 2، صص: 55-41.
صناعی، امیر؛ حبیب، فرح و اعتصام، ایرج. (1400). بررسی نقش سرمایه اجتماعی در افزایش پایداری محلهای (نمونه موردی: محله حصارک تهران). انسان و محیط زیست، دوره 19، شماره 2، پیاپی 57، صص: 153- 137.
محمودی، نجف و نیلیپور طباطبائی، سیداکبر. (1394). سرمایه اجتماعی و نقش آن در توانمندسازی نیروی انسانی. کنفرانس بینالمللی جهتگیریهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، https://civilica.com/doc/
نصراصفهانی، علی؛ فرخی، مجتبی و امیری، زینب. (1395). تأثیر سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی کارکنان (مورد مطالعه: پرستاران بیمارستان شریعتی تهران). جامعه شناسی کاربردی، دوره 27، شماره 2، پیاپی 62، صص: 126-111.
Baptista, N., Carlos Pinho J. & Alves, H. (2021). Examining social capital and online social support links: a study in online health communities facing treatment uncertainty. International Review on Public and Nonprofit Marketing, 18, 57-94.
Daniel, L. J. (2015). The relationship between perceived teacher empowerment and principal use of power. UnpublishedEd. D. Disser tation, Auburn University.
Erastus Yamoah, E. (2014). The Link between Human Resource Capacity Building and Job Performance. International Journal of Human Resource Studies, 4(3), 139-146.
Varshney, T & ajwanshi, R. (2019). Examining social capital and participation in networking sites. Journal of Advances in Management Research, 16(5), 972-981.
Zaraket, W., Garios, R. & Abdel Malek, L. (2018). The Impact of Employee Empowerment on the Organizational Commitment. International Journal of Human Resource Studies, 8(3), 2162-3058.
[1] . Social capital
[2] . Nahapit & Ghushal
[3] . social trust
[4] . social solidarity
[5] . social participation
[6] . Baptista, Carlos Pinho & Alves
[7] . Varshney & Rajwanshi
[8] . Zaraket
[9] . Daniel
[10] . Erastus Yamoah
[11] . Applied Res
[12] . Delphi Method