تحلیل محتوای کتاب فارسی چهارم ابتدایی مبتنی بر هوش موفق
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمعصومه سوری 1 , فرامرز سهرابی اسمرود 2 , کامران شیوندی چلیچه 3 , مهدی عرب زاده 4
1 - دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
2 - گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
کلید واژه: تحلیل محتوا, هوش موفق, پایه چهارم ابتدایی, انتروپی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ، بررسی وتحلیل محتوای کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی با رویکرد مکاشفه هوش موفق و فراهم آوردن اطلاعات وارائه پیشنهادهایی به برنامه ریزان به منظور بهبود واصلاح این کتاب بوده است.. جامعۀ آماری پژوهش، کتاب درسی فارسی چهارم ابتدایی در سال تحصیلی 1401 است که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعۀ آماری از نمونهگیری صرف نظر شده، کل آنها به عنوان نمونه در نظر گرفته شدهاند. ابزار جمع آوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتب درسی است که پس از مطالعه مبانی نظری و بسترهای قانونی تهیه و تدوین شده است ،روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوطه تعیین گردیده است. ابزار اندازهگیری چک لیست مبتنی بر واحد تحلیل محتوا ؛متن ،عکس،پاراگراف و تمرین بوده است. نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی وشاخص انتروپی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند .از محاسبه ضریب انتروپی بر اساس فرمول شانون استفاده شدکه نشان داد که مبتنی بر سه بعد هوش موفق که شامل هوش تحلیلی ،خلاق و عملی است بیشترین وزن مربوط به سازگاری با محیط ،توانمندی در تحلیل، تعامل استفاده از مهارت عملی، کاوشگری و یادگیری مستمر است
The aim of the current research was to analyze the content of the fourth grade Persian book with the approach of revealing successful intelligence and to provide information and suggestions to the planners in order to improve and correct this book. Considering the nature of the research topic and the limitation of the statistical community, sampling has been omitted, and all of them have been considered as samples. The data collection tool is the content analysis list of textbooks, which was prepared and compiled after studying the theoretical foundations and legal frameworks, and its validity was determined by educational science specialists and relevant experts. The checklist measurement tool was based on the content analysis unit: text, photo, paragraph and exercise. The research results have been investigated and analyzed using descriptive statistics and entropy index. Entropy coefficient was calculated based on Shannon's formula, which showed that based on the three dimensions of successful intelligence, which includes analytical, creative and practical intelligence, the most weight is related to adaptability. With the environment, the ability to analyze, interact, use practical skills, exploration and continuous learning
_||_