رابطه بین استراتژیهای مدیریت تعارض مدیران با میزان استرس شغلی دبیران مقطع متوسطه شهرستان قوچان در سال تحصیلی 85- 48
محورهای موضوعی : علوم تربیتیداودعلی شـاد 1 , دکتر براتعلی منفردی راز 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
کلید واژه: مدیریت تعارض, تعارض, استرس, استرس شغلی, مدیریت استرس,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین استراتژیهای مدیریت تعارض مدیران و میزان استرس شغلی دبیران صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه مدارس متوسطه (شامل دبیرستان، هنرستان و مرکز پیش دانشگاهی) فعال در سال تحصیلی 58-1384 به تعداد 60 واحد آموزشی می باشد و چون اطلاعات لازم را باید از دبیران و مدیران این مدارس کسب نماییم، لذا جوامع آماری فرعی شامل دبیران شاغل در این مدارس و مدیران آنها می باشد که تعداد 33 مدرسه به روش نمونه گیری تصادفی بدون جایگذاری به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و مدیران آنها پرسشنامه استراتژیهای مدیریت تعارض را تکمیل کردند و 78 نفر دبیر به عنوان حجم نمونه جامعه فرعی دبیران انتخاب شدند و پرسشنامه استرس شغلی را تکمیل کردند. برای انجام این پژوهش از روش توصیفی ـ همبستگی استفاده شده است و برای گردآوری اطلاعات از دو روش عمده یعنی کتابخانه ای، اسنادی و میدانی استفاده شده است و ابزار مورد استفاده برای روش میدانی پرسشنامه استراتژیهای مدیریت تعارض و استرس شغلی مورد استفاده قرار گرفت و به منظور تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی شامل: فراوانی، میانگین، واریانس و انحراف معیار و از روش آمار استنباطی شامل آزمون T استودنت، آزمون آنالیز واریانس، آزمون خی دو (2X ) تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون مان وتینی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها با روشهای آماری فوق نشان داد که بین استراتژیهای مدیریت تعارض مدیران و میزان استرس شغلی دبیران رابطه معنی داری وجود ندارد و بین استراتژیهای مدیریت تعارض مدیران زن و مرد رابطه معنی دار وجود دارد و همچنین بین عوامل استرس شغلی (شامل عوامل شغلی، مدیریتی، سازمانی) و میزان استرس شغلی دبیران زن و مرد تفاوتی مشاهده نشد و استراتژی رایج مدیران مقطع متوسطه شهرستان قوچان در مدیریت تعارض استراتژی اجتناب می باشد. به نظر م یرسد با بهره گیری مدیران از استراتژیهای مختلف با توجه به شرایط موقعیتهای گوناگون، به ویژه با بهره گیری از استراتژیهای همکاری و مصالحه در حل تعارضات ،عملکرد دبیران افزایش یابد.
In this research the relationship between the managers conflicting management strategies and the high school teachers’ stress level is stutied. The statistical population includes all the 60 active high schools as well as technical schools and pre-university centers of QUCHAN in 1384-85. The secondary statistical population includes the teachers and principals. 33 high schools were selected through random sampling method without placement as the sample volume. The principals filled out the conflicting management strategies questionnaire, and 78 teachers filled out job stress questionnaire. In this research descriptive-coalition method was used. For gathering the information, two main methods of library, documentary and survey were used. The measuring means for survey method is conflicting management strategy and job stress. For analyzing the data, two methods were used: 1) descriptive- statistic method including: frequency, average, variance and standard deviation. 2) Deductive- statistic method including: T student test, variance analysis test, X2, one way variance analysis, and MAN-TINY test. The results showed that there is no meaningful relationship between the managers conflicting management strategies and the high school teachers’ stress level. But there is a meaningful relationship between the male and female managers conflicting managing strategies. There was also no difference between job stress factors (job, management, organizational factors) and the level of job stress in male and female teachers. The common strategy of QUCHAN high school teachers is avoidance. It seems that teacher’s performance may improve by using different strategies, specially reconciliation and friendship.