ارزش تشخیصی آزمون ترسیم خانواده جهت شناسایی چگـونگیارتبــاط کودکــان 4 تــا 6 ســاله بــا اعضــای خــانواد ه
محورهای موضوعی : علوم تربیتیاعظم صالحی 1 , دکتر شهین علیایی زند 2 , دکتر هادی بهرامی 3
1 - کارشناس ارشد از دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بهبهان
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی ارزش تشخیصی آزمـون ترسـیم خـانواده، در شناسـاییچگونگی ارتباط کودکان 4 الی 6 ساله با اعضای خانواده خود صورت گرفت. بدین منظور تعداد 08 آزمودنی دختـر و پسـر4 تـا6 سـاله از دو مهـدکودک منـاطقشمالی و جنوبی تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. بر روی این گروه، آزمون ترسیم خـانوادهاجرا شد و با هر یک آزمودنیها و همچنین با والدین آنها مصاحبه ای صورت گرفت. یافتـه هـایاین پژوهش نشان می دهد که بطور کلـی تعـدادی از علائـم تفسـیری آزمـون فـرافکن ترسـیمخانواده، از جمله ارزنده سازی، نا ارزنده سازی والدین و حذف آنها از ترسیم، جهت تشخیص چگونگی ارتباط کودک با اعضای خانواده، کارایی لازم را دارا هستند
The main aim of this study was to evaluate distinguishing Value of Familly drawing test for diagnosis the relationship between 4 _ 6 old childrn with family members. Thus about 80 cases among girls and boys from two kindergardens in north and south of Tehran were choosen as samples. Familly drawing test was performed on the cases. Then thay and their familly were interiewed. Finding of this research showed that some interpretive signs of familly drawing test, likee valuation, devaluation, and omitting have its proficiency for distingush status of childs relationship with familly members.