ارائه مدلـی برای ارتقاءکیفیت زندگی خوابگـاهی درمنطقه دوازده دانشگـاه آزاد اسـلامی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیرضا شعبان نژاد 1 , نادرقلی قورچیان 2
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: دانشجویان, دانشگاه آزاد اسلامی, کیفیت زندگی خوابگاهی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت زندگی خوابگاهی در منطقه دوازده دانشگاه آزاد اسلامی بود. جامعه مورد نظردر این پژوهش، کلیه دانشجویان مقاطع مختلف آموزشی ساکن در خوابگاههای منطقه 12 دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 92-93 بود. نمونه عبارت از، 350نفرازدانشجویان ساکن در خوابگاه ها بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع زمینه یابی بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که عوامل موثر بر کیفیت زندگی خوابگاهی در وضع موجود و مطلوب را می سنجید. برای توصیف داده ها ازجداول توزیع فراوانی، نمودار میله ای، میانگین و انحراف استاندارد و برای پاسخ به سوال های پژوهش، آزمون کلموگروف اسمیرنف، جهت شناسایی مولفه ها از تحلیل عامل اکتشافی به روش مولفه های اصلی، جهت ارائه مدل ازروش مدل سازی معادله ساختاری استفاده شد.نتایج بدست آمده عبارتند از: فناوری، فرهنگی اجتماعی، روان شناختی، نیروی انسانی، فیزیکی کالبدی و بهداشتی مؤلفه های اصلی کیفیت زندگی دانشجویان مقیم خوابگاهها بودند. -فناوری هم به صورت مستقیم و هم از طریق مولفه های فرهنگی اجتماعی و روان شناختی بر کیفیت زندگی تأثیر دارد. -نیروی انسانی هم به صورت مستقیم و هم از طریق مولفه فرهنگی اجتماعی بر کیفیت زندگی تأثیر دارد. روان شناختی هم به صورت مستقیم بر کیفیت زندگی تأثیر دارد.و هم نقش واسطه را بازی می کند وعوامل بهداشتی، فناوری، فیزیکی کالبدی را با کیفیت زندگی مرتبط می کند. -عامل فرهنگی اجتماعی هم به صورت مستقیم بر کیفیت زندگی تأثیر داردوهم نقش واسطه را بازی می کند وهمه مولفه ها را با کیفیت زندگی مرتبط می کند. -عامل بهداشتی به صورت مستقیم بر کیفیت زندگی تأثیر ندارد ولی از طریق مولفه های فرهنگی اجتماعی و روان شناختی بر کیفیت زندگی تأثیر دارد. -عامل فیزیکی کالبدی به صورت مستقیم بر کیفیت زندگی تأثیر ندارد ولی از طریق مولفه های فرهنگی اجتماعی و روان شناختی بر کیفیت زندگی تأثیر دارد.
The present research attempts to provide a model to improve living quality in the dorms of the 12 districts of Islamic Azad University. The corpus studied in this research was all the students living in the dorms of these 12 districts of the Islamic Azad University, who were studying at different levels of education in the academic year of 1392-1393. Using a multistage cluster sampling method, 350 of these students living in the dorms were chosen. The "applied method" from the target point of view and from the view point of type, "the Background method" were the methodologies followed in this research. Questionnaires were thus provided to measure all the factors and elements affecting the living quality in the dorms both in the current and ideal situations. In order to interpret the obtained data, the frequency distribution tables, and bar charts as well as mean and standard deviation techniqueswere used while Kolmogorov Smirnov test was applied to provide answers to the research questions. Besides, the discovery factor analysis methodology was followed to identify the major parameters while in order to devise the relevant model, "the structural equation modeling" technique was applied. The final results obtained through the research can thus be summarized as follows: -Technological, socio-cultural, psychological, physical anatomical, hygienic and man power parameters were the major elements affecting the living standard of the students staying at the dorms. -technology affects the living quality both directly and through socio-cultural as well as psychological factors. -Man power affects the living quality both directly and through socio-cultural as well as psychological factors. -Psychological factors not only directly affect the living quality but they also act as a medium relating the hygienic, technological and physical-anatomical parameters to the living quality. -Socio-cultural factors not only directly affect the living quality but they also act as a medium relating all the other parameters to the living quality. -the hygienic factor does not have a direct effect on the living quality but it affects the quality of living through socio-cultural and psychological parameters. -the physical anatomical features do not have a direct effect on the living quality but they affect it through socio-cultural and psychological parameters.