رابطهی بین جنسیت ، سن ، سطوح گذرانده شده در زمینه ی فناوری اطلاعات با میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در اعضای هیأت علمی منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - مدرس گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری و دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه آموزگاری کشور تاجیکستان
کلید واژه: جنسیت, سن, اعضای هیأت علمی, فناوری اطلاعات و ارتباطات, سطوح تجارب,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف تحلیل رابطه ی بین میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با جنسیت ، سن و سطوح تجارب اعضای هیأت علمی منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی در سال 90-89 به انجام رسیده است . روش آن کاربردی و توصیفی پیمایشی از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه ی آماری آن ، استادان عضو هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه سه که به ترتیب تعداد2160 باشد که بر اساس جدول کرجسی – مورگان تعداد 327 نفر از اساتید(165 نفر زن و 162 نفر مرد) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- خوشه ای انتخاب گردید. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته که به صورت مقیاس لیکرت طراحی گردیده ، استفاده شده است . برای محاسبه ی اعتبار و ضریب پایایی ، از روش ضریب آلفای کرو نباخ استفاده شد و نتایج حاصل از بررسی اعتبار پرسشنامه نشان داد که ضریب آلفای محاسبه شده برای هر یک از متغیرها از 87/0 بیشتر است، لذا می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه ی مورد استفاده از اعتبار و ثبات تحقیقی لازم بر خوردار می باشد روش تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از آزمون آزمون تی دو نمونه ای مستقل (تی تست[1]) و ضریب همبستگی پیرسون آزمون تحلیل آنالیز واریانس یک طرفه می باشد . بر اساس نتایج بدست آمده در سطح خطای 5 درصد متوسط استفاده از رایانه و نرم افزارها، اینترنت و سرویس های اینترنتی ، میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام عملکردهای آموزشی در بین زنان بیشتر از مردان و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام عملکردهای پژوهشی مردان بیشتر از زنان است و نیز بین سن اعضای هیأت علمی منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی با میزان استفاده ی آنان از فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه ی منفی (معکوس) وجود دارد. و همچنین بین سطوح گذرانده شده (مقدماتی، متوسطه، پیشرفته، تجربی) در زمینه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، اختلاف معنی داری را نشان می دهد، که به ترتیب کم به زیاد به صورت زیر هستند: 1- مقدماتی 2- تجربی 3- متوسط 4- پیشرفته
This research was done to analyze the relationship between the amount of Information and communication technology use with gender ,age and experience level of faculty members of Islamic Azad University (3rd region) in 2009(1389 AD).The research method is based on applied and descriptive survey of co-relational research. The statistical population are 2160 faculty members of Islamic Azad University. A sample of 327 (165 female ,162 male) are selected through cluster-random sampling method. A researcher-made questionnaire was designed to gather data. The questionnaire validity results showed that the α correlation for each variable is higher than 0.87. The methods for data analysis in this research were two-sample independent t-test (5 t- test),Pearson correlation coefficient, linear variance analysis test. The results show that the use of computer and software, the Internet and on-line services , use of information and communication technology in educational practices in females is higher than males while application of information and communication technology in research practices in males is higher than females. Also, there is a negative relationship between the ages and the use of information and communication technology. There is a significant difference between educational levels (primary, intermediate, advanced ,experienced) in the field of information and communication technology ,which are as following in order of low to high: 1-primary 2- experienced 3- intermediate 4- advanced