بررسی تأثیر شرکت در مراسم اعتکاف بر عزت نفس و پذیرش اجتماعی دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلی اکبر ثمری 1 , عاطفه محمودی 2
1 - عضو هیئت علمی ،گروه روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر
2 - کارشناس روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر
کلید واژه: دانشجویان, سلامت روانی, عزت نفس, پذیرش اجتماعی,
چکیده مقاله :
سلامت روانی از جمله عوامل رشد و شکوفایی انسان و در بر گیرنده مؤلفه های مختلفی همچون سلامت فکری، توانایی مقابله با مشکلات، توانایی برقراری روابط سالم با دیگران و خودآگاهی و هدفمندی است. از میان متغیرهای مرتبط با سلامت روان دو عامل عزت نفس و پذیرش اجتماعی مهمتر بنظر میرسند. با توجه به چندبعدی بودن موضوع برخی از محققان به بررسی تأثیر مذهب در این زمینه پرداختهاند. به عنوان مثال برگن (1988) مذهب را سرچشمه زندگی هدفمند و معنیدار میداند و جنسن (1993) نیز با تحقیق بر روی 3835 دانشجو بیان داشته است که افزایش اعتقادات مذهبی با احترام به نفس و بالندگی هیجانی رابطه مثبت دارد. پژوهشهای راثی (1384) و مجدیان (1383) نیز بیانگر رابطه مثبت نگرش مذهبی با عزت نفس بوده است. بر این اساس در پژوهش حاضر تلاش شده تا تأثیر شرکت در مراسم اعتکاف بر متغیرهای سلامت روان مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است که در نیمسال اول سال تحصیلی68-85 اجرا شده است. ابزار های مورد استفاده عبارت بودند از آزمون عزت نفس روزنبرگ که دارای 01 سؤال و آزمون پذیرش اجتماعی کراون و مارلو که دارای 33 سوال است و پایایی آنها بر اساس آلفای کرونباخ به ترتیب 81/ 0و 74/ 0بدست آمده است. آزمونها بصورت گروهی قبل و بعد از مراسم اعتکاف بر روی هر دو گروه آزمایش و کنترل (80 دختر و 60پسر) اجرا شده و در نهایت 100 پرسشنامه تکمیل شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند .نتایج نشان داد که مراسم مذکور باعث افزایش معنی دار عزت نفس دختران شرکت کننده شده است( 038/0>p). اما علیرغم افزایش نمرات در متغیر پذیرش اجتماعی تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. با توجه به یافته های تحقیق می توان گفت که شرکت در مراسم مذکور و آیینهای مشابه میتواند باعث بهبود متغیرهای سلامت روانی شود که فراگیر شدن آن برنامهریزی دقیق مسوولان را میطلبد.
mental health as an important factor of human development is comprising of many components such as pure thinking , ability of coping with problems, ability of having relation with others, selfawareness and purposefulness . Among mental health variables, selfesteem and social acceptances seem more important. With respect to multidimensional aspects of the issue, some investigators studied the effect of religion on this area. Bergen (1988), for example, suggested that the religion is the origin of purposive and meaningful life, and Jensen (1993) by investigating on 3835 students noted that increasing in religious beliefs has a positive and meaningful relationship with selfrespect and emotional development. Also other researchers such as Rasi (1384) and Majdian (1383) have noted this. According to this, the present research tries to study the effect of e,tekaf on mental health variables. Method: the present study is a quasi-experimental one, with pretestposttest design that performed in the first semester of 1385-86. Two tests were used, Rosenberg’s self-esteem scale, (reliability 0.81 according to alpha choronbach) and crown & Marlow social acceptance scale (0.74). Tests performed pre and post of the meeting and finally 100 questionnaires were analyzed. Results: results showed that this religious meeting result in increasing in self-esteem of girls (p<0.038). But the difference of social acceptance was not meaningful. According to these findings, attending in this and similar meetings can improve mental health variables. Key words: mental health, self-esteem, social acceptance, students.