بررسی تطبیقی توسعه فنآوری اطلاعات در نظامهای آموزش عالی جهان: با تأکید بر ایران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمد رحمانپور 1 , محمد جواد لیاقت دار 2 , ابراهیم افشار 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه اصفهان
2 - عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
3 - عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان
کلید واژه: ایران, فنآوری اطلاعات, جهان, آموزش عالی, چالش,
چکیده مقاله :
توسعه فنآوری اطلاعات تأثیر جدی بر مؤسسات آموزش عالی در قرن بیست و یکم گذاشته است. روند توسعه این فنآوری در مؤسسات آموزش عالی جهان قابل ملاحظه بوده است. در ایران نیز با درک چنین ضرورتی گامهای مثبتی در این زمینه برداشته شده است. با این وجود، آموزش عالی کشور در راستای گسترش هر چه بیشتر این فنآوری با چالشهایی مواجه است. این پژوهش، ضمن بررسی وضعیت توسعه فنآوری اطلاعات در نظامهای آموزش عالی جهان، هدف اصلی خود را تشریح این چالشها در دو بعد فرهنگی-اجتماعی و منابع انسانی قرار داده است. جامعه آماری، اساتید شاغل در دانشگاههای دولتی کشور بود. شش دانشگاه کردستان، شیراز، علامه طباطبائی، تهران، صنعتی شریف و اصفهان به صورت تصادفی عنوان نمونه آماری برگزیده شد. از این میان، 150 نفر به صورت تصادفی طبقهای نسبی جهت جوابگویی به سؤالات پرسشنامه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری داده نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید چند تن از اساتید صاحب نظر دانشگاه قرار گرفت و پایایی آن نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 97/0 به دست آمد. از نرمافزار آماری SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که در بعد فرهنگی- اجتماعی بالا بودن نسبت دانشجو به رایانههای موجود، ضعف روحیه جستجوگری دانشجویان، و ضعف زبان انگلیسی دانشجویان و اساتید از جمله چالشهای مهم در این زمینه بود. در بعد منابع انسانی نیز ناتوانی دانشجویان و تا اندازهای اساتید در چگونگی دسترسی به اطلاعات موجود در پایگاههای اطلاعاتی یک چالش مهم عنوان شد.
The development of IT has had a serious impact on higher education in the twentieth century. This development has been noticeable in higher education systems worldwide. Realizing its importance, Iranians have taken significant steps. However, Iranian education system faces serious challenges in developing the technology more. While studying the status of IT development in the world, the present study aims to elaborate on the challenges in terms of cultural-social and human resource dimensions. The statistical population of the study includes the members of the faculty in some state universities. The universities are the University of Kordestan, ShirazUniversity, AlameTabatabayiUniversity, TehranUniversity, Sharif technical University, EsfehanTechnicalUniversity. They were randomly selected. 150 members were selected through randomized, stratified method to answer a questionnaire. It was a researcher-made questionnaire. The validity of the instrument was approves by a number of scholars. Its reliability was established through Cronbach alpha to be 0.97. SPSS was employed to analyze the data. The results showed that in the cultural-social dimension, high ratio of student numbers to the number of personal computers at universities, the lack of research interest among students, and lack of English knowledge among students and teachers were the major challenges. In the human resource dimension, inability of students and to some extent the teachers to access information in existing databases was the major challenge.