تأثیر آشنایی با فنآوری اطلاعات و ارتباطات در پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - عضوهیأت علمی دانشگاه پیام نور
کلید واژه: اطلاعات, ارتباطات, آموزش, پیشرفت تحصیلی, جنسیت, ICT, فناوری, آشنایی, شبکه,
چکیده مقاله :
فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT) یک تخصص میان رشتهای است که جهت ایجاد امکان ارتباط از راه دور، دسترسی به اطلاعات و جلوگیری از انباشت و انحصار آن مورد استفاده قرار میگیرد (به نقل از شریفی، 1383). در عصر فناوری پیشرفته، ثروت پایدار یک جامعه، استعداد نیروی ماهر و خلاق آن جامعه است و پیشرفت و رفاه هر جامعه به مغزهای آن بستگی دارد (دیوید السون، 1377). و از آنجایی که منابع انسانی بیشترین تأثیرپذیری را از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و رسانهها دارند، بدیهی است کشورهایی که بتوانند برای خود منابع انسانی توسعه یافتهای تدارک ببینند، ثروت خود را پایدار و ماندنی کردهاند (کرمپور، 1382). و بیتردید تقویت نیروی ماهر و مبتکر بستگی به آموزش دارد. آموزشی که با اصول آموزشی نوین و روزآمد ارائه شود. (دیوید السون، 1377). آنچه امروزه در نظام آموزشی عالی مطرح میشود، استفاده از فناوریهای جدید (جهت آسانسازی یادگیری) و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان است (پورجمشیدی، 1381). این پژوهش به بررسی تأثیر رابطه آشنایی با فنآوری اطلاعات و ارتباطات در پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن میپردازد. مطالعه حاضر بر روی 160 نفر از دانشجویان و به وسیله پرسشنامهای محقق ساخته و با کمک نرمافزار SPSS انجام شد تا تأثیر میزان آشنایی مختلف (کم و زیاد) با (ICT)، جنسیت و میزان آشنایی مختلف با (ICT) در دو جنس دختر و پسر بر پیشرفت تحصیلی بررسی شود. نتایج حاصل بوسیله آزمون t استیودنت در دو گروه مستقل و تحلیل واریانس عاملی مورد مقایسه قرار گرفت. بنابر نتایج به دست آمده مشخص گردید که جنسیت نقشی در پیشرفت تحصیلی ندارد، در صورتی که آشنایی کم و زیاد با فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر دارد
Information and Communication Technology(ICT) is an inter-disciplinary expertise domain that is used to establish long-distance connections, to make information accessible and to avoid its accumulation and monopoly(Sharify, 1383). In the high-tech era, the sustainable wealth of a nation is its skilled and creative human resource. The advancement of any society depends on its intellectuals(David Elson,1377). Since human resources are more affected by ICT and media, it is obvious that the countries which manage to provide themselves with advanced human resources will make their wealth sustainable and lasting|(Karam Pur, 1382). Education, which is up-to-date, is the key to have skilled and innovative human resource(David Elson,1377). Today, the use of high-tech to facilitate learning and its effect on educational achievement of students has been emphasized in higher education(Pur Jamshidy). The present research studies the effect of introducing Information and Communication Technology(ICT) on the educational development of the students of psychology at Islamic Azad University, Roodhen Branch. 160 students participated in the research. A researcher-made questionnaire was used and the results were analyzed using SPSS to determine the effect of familiarity(low-high) with ICT and sex on educational achievement of both make and female students. Factor analysis, independent-group t-test, and ANOVA techniques were employed. It was determined that sex did not have any effect on educational achievement. However, the degree of familiarity with ICT had an effect on educational achievement.