بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر میزان استرس و عملکرد شغلی معلمان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیابوالفضل بخشی پور 1 , ابراهیم علیزاده موسوی 2 , محبوبه امیربیک 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
2 - مدیر گروه رشته راهنمایی و مشاوره و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قوچان
3 - کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه
کلید واژه: عملکرد شغلی, استرس, استرس شغلی, مدیریت استرس,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دوره آموزشی مدیریت استرس بر روی استرس شغلی و عملکرد معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون است و جامعه آماری این پژوهش کلیه آموزگاران مرد و زن شاغل در شهر ششتمد – شهرستان سبزوار می باشند. که طی سال تحصیلی 92-1391مشغول به تدریس بوده و تعدادشان 163 نفر میباشد. پس از اجرای پیش آزمون، 40 نفر از معلمانی که بالاترین استرس را گزارش کرده بودند، به صورت تصادفی در قالب گروه های آزمایش و گواه تقسیم شدند. محتوای دوره آموزشی، طی 10 جلسه آموزشی، شامل: برنامه های متنوع مدیریت زمان، شیوه های مقابله مستقیم و غیر مستقیم، جرئت ورزی و مدیریت کلاس به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامههای استرس شغلی HSE و عملکرد شغلی پاترسون در پیش آزمون و پس آزمون اجراشد .در بخش تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار 17SPSS, استفاده گردید. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس، تحلیل واریانس یکراهه و همبستگی پیرسون استفاده شده است .نتایج نشان داد که میزان استرس معلمان برخوردار از دوره آموزشی مدیریت استرس نسبت به گروه گواه کاهش پیدا کرده و نیز عملکرد آنها بالا رفته است. از یافته های دیگر این بود که زنان نسبت به آموزش تأثیر پذیرتر از مردان هستند و سابقه تدریس تأثیری بر میزان استرس شغلی معلمان ندارد ونیز بین استرس و عملکرد شغلی در گروهها رابطه معناداری مشاهده شد.
This study examined is the curss of the effect of stress management training on job stress and teacher’s action. The research design is quasi-experimental pretest and posttest. and statistical population of this research include all of the men and women teachers (163 persons) employed in Sheshtamad, Sabzevar. After run of pretest , 40 persons of the teachers who reported the highest stress were randomly divided into experimental and control groups.The cursse of the training period were taught to the experimental group, over 10 educational sessions, including a variety of time management programs, direct and indirect ways of confronting, courage Assertiveness and class management. HSE Job stress and Paterson job performance questionnaires conducted to collect information at pre-and post-tests.SPSS software and covariance tests, ANOVA and Pearson correlation was used for data analysis.Results indicated that teachers’s stress with this stress management training period reduced compared with the control group and their performance has increased.Other findings were that women are more impressible to education than men and the experience of teaching has not effect on the teacher’s job stress.It was observed that there is a significant relation between stress and job performance in groups.