بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان و ارائه یک مدل
محورهای موضوعی : علوم تربیتیتورج فلاح مهنه 1 , محمد اسدیان 2
1 - عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه
2 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی.
کلید واژه: رضــایت شــغلی (Job satisfaction) امنیــت شــغلی (Job security) مــدیریت (management) منزلـت اجتمـاعی ( Socialprestige) (Job promotion) ارتقـاء شـغلی, (Salary) حقـوق, (Education) آمـوزش و پـرورش ( Professional groups) گـرو ههـای شـغلی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمـا ن در شـهرفردوس انجام شده و مهمترین هدف آن، بررسی میزان رضایت شغلی معلمـان و عوامـلموثر بر آن بوده است. برای بررسی آن از نظریه های متفاوتی بخصوص نظریه پنج گانـهمزلو (فیزیکی، امنیتی، اجتماعی، احترام، خود شکوفایی) و نظریـه برابـری اسـتفاده شـدهاســت. نــوع تحقیــق همبســتگی (correlation) و روش آن پیمایشــی (survey) شــیوه نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بوده است. جامعـه آمـاری کلیـه معلمـان سـه مقطـعتحصیلی که تعداد آنها در سال تحصیلی1384-1383، 858 نفر بودنـد کـه از میـان آنهـا،180 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و ابزار اندازه گیـری پرسشـنامه بـوده اسـت. پس از بررسی و تحلیل آماری در مورد فرضیه های تحقیق نتایج زیر به دست آمده است: 1- با 59/ 0اطمینان بین امنیت شغلی و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. 2- با99/ 0اطمینان، بین روابط اجتماعی فرد با همکاران و رضایت شغلی رابطه معناداری وجوددارد. 3- با 99/ 0اطمینان، بین امکانـات و فرصـتهای رشـد و ارتقـاء و رضـایت شـغلی رابطـهمعناداری وجود دارد. 4- با 99/ 0اطمینان، بین منزلت اجتماعی و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. 5- با استفاده از آزمون t برای گروه های مستقل و فرض برابری واریانس ها بین جنس و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد.
This research, with the title of:" a survey on teachers job satisfaction factors" was performed in ferdows ,, and its major goal is the fore mentioned means in the title in order to investigate the variables the researchers took advantages of different (versatile) relevant theories such as, Maslow (physical / security. social / respect, self actualization) and also "equality theory". The type of research is "correlation" and the method is "survey". Sampling is stage based clustering. The sample population is all the teachers in three grades, and the whole number of them in 858 out of which 180 one selected on the chosen sample. A questionnaire is the means of measurement. After results analysis the underlying hypotheses were represented: With 95% certainty, there is positive correlation between job security and job satisfaction. With 99% warranty, there is positive correlation between a teacher's social relatioships and job satisfaction. With 99% certainty, there is positive correlation among facilities growth opportunities, promotion, and job satisfaction. With 99% warranty, there is positive correlation between teacher's social status and job satisfaction. In a t _ test for independent groups based on proposed equal variances there is no correlation between gender and job satisfaction.