اعتبار سنجی مدل مدیرت مدرسه محوری در نظامآموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - عضو هیأت علمی و استادیار پایهی 14 دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر
کلید واژه: اعتبار سنجی, مدرسه, نظام آموزش و پرورش, مدرسه محوری, مدیریت مدرسه محوری,
چکیده مقاله :
در چند ساله اخیر مدیریت مدرسه محوری به عنوان یک ضرورت اساسی در حوزه آموزش و پرورش درآمده است. برای اینکه بسیاری می دانند که هر تغییر و تحولی از عصر مدرسه ریشه میگیرد. مدیریت مدرسه محوری به عنوان یک روش و رویکرد مؤثر به معنی استقلال تصمیم گیری و اختیارات در نظام آموزش و پرورش در سطح مدرسه تعریف می گردد. در ادبیات مدرسه محوری می توان ملاحظه نمود ولی متأسفانه تحقیقات زیادی بجز اندکی در ایران انجام نشده است. در این مقاله مدل پیشنهادی مدرسه محوری (SBM) متناسب با نظام آموزش و پرورش ایران و مبتنی بر سه تئوری: 1- آموزش فراشناختی، 2- مدیریت کیفیت جامع (TQM) و 3- عدم تمرکز و مدیریت مشارکتی و ازهفت مؤلفه فلسفه، اهداف، مبانی نظری، چهارچوب ادراکی، نظام بازخورد و ارزشیابی که تشکیل گردیده و در فرایند یک تحقیق توصیفی – پیمایشی اعتبار سنجی ارائه شده است. نتایج حاصله از مقاله اشاره به این دارد که مدیریت مدرسه محوری می تواند ابزاری اثر بخش برفائق آمدن بر نارسایتهای مدرسه و تغییر و تحول در امر یاددهی و یادگیری باشد. کاربست با اسقرار مدل مدیریت مدرسه محوری، و توزیع امر تصمیم گیری و اختیارات گروهی و مشارکتی از این طریق یکی از سفارشات دین اسلام است که عملاً می توان آنرا در مدارس جامعه عملیاتی نمود.
School – based management has recently turned in to a necessity in education. Since many acknowledge that any kind of change originates from schools. School-based management in defined as an effective approach for schools to decide independently and have freedom within a school. Although there is some literature on school-based management, almost no work has been done on this. In the present article a model of school – based management has been offered which is congruent with Iranian educational system and is based on three theories: 1 metacognitive teaching 2 total quality management (TQM) 3. Decentralization and participatory management. It comprises of seven categories philosophy, objectives, theoretical principles, perceptive framework, feedback sustem, and evaluation. The model is validated in a descriptive – survey research. The results indicate that school-based management can be a good means . To overcome school of deficiencies and to improve teaching and learning. Application of school-based management and the distribution of decision making and group and participatory among Islamic orders. This model can be operatonalizd in schools.