رابطه فشارزاهای تحصیلی، تفکرات مذهبی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلیرضا حیدرئی 1 , پرویز عسگری 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
کلید واژه: سلامت روان, عملکرد تحصیلی, فشارزاهای تحصیلی, تفکرات مذهبی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه فشارزاهای تحصیلی، تفکرات مذهبی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه این پژوهش شامل 300 نفر (150 پسر و 150 دختر) بود که بصورت تصادفی طبقهای از بین تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای فشارزای تحصیلی اهواز، تفکرات مذهبی آلپورت و سلامت عمومی گلدبرگ GHQ و معدل دانشجویان به عنوان ملاکی جهت برآورد عملکرد تحصیلی آنان استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و نتایج تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری در سطح معنیداری 0001/0≤ P نشان داد که بین فشارزاهای تحصیلی و عملکرد تحصیلی همچنین بین سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانشجویان (دختر و پسر) رابطه معنادار وجود دارد. ولی بین تفکرات مذهبی و عملکرد تحصیلی آنان ارتباطی مشاهده نشد. همچنین یافتهها نشان داد که بین فشارزاهای تحصیلی، تفکرات مذهبی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی دانشجویان (دختر و پسر) رابطه چندگانه وجود دارد.
The present study aims at studying the relationships between educational stressor, religious thoughts, mental health and educational performance among male and female students in Islamic Azad University, Ahvaz Branch. Research sample comprised of 300 (male=150 and female=150) students who were selected based on random stratified sampling from among all the students in Islamic Azad university, Ahvaz Branch. Educational stress, Alport religious thoughts, Goldbergs general health questionnaires (GHQ) were used collect data. The students score averages were used as a criterion for assessing the educational achievement. The research design was based on the correlation analysis. Data were analyzed through Pearson correlation coefficient and multivariable regression analyses at the significant level (p<0.0001). Findings revealed a significant relationship between educational stress, mental health and educational performance. However, there was not a significant relationship between religious thoughts and educational performance. The findings also revealed that there were multivariate relationships between educational stress, religious thoughts, mental health and educational performance among male and female students