بررسی اثرآموزش زندگی خانوادگی درکاهش تنیدگی والدینی مادران دارای کودکان بیش فعال
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحسن مشکبید حقیقی 1 , دکتر علی دلاور 2 , دکتر عبدالله شفیع آبادی 3
1 - .دکتری مشاوره
2 - استاد دانشگاه علامه طباطبائی
3 - استاد دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه: تنیدگی والدینی, ADHD, آموزش زندگی خانوادگی (F. L. E),
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر برنامه آموزش زندگی خانوادگی [1]F. L. E در کاهش تنیدگی والدینی مادران دارای کودک ADHD می باشد. F. L. E به عنوان متغیر مستقل و تنیدگی والدینی (PSI) به عنوان متغیر وابسته در طرح پژوهش آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل حاضر در نظر گرفته شدهاند. 80 نفر از مادران دارای کودک 6-4 ساله مبتلا به ADHD خانهدار، 40-30 ساله، حداقل دارای تحصیلات در سطح دیپلم و دارای 1 یا 2 فرزند بصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی گمارده شدند. کلیه کودکان از دارو استفاده میکردند. کلیه مادران شاخص تنیدگی والدینی[2] PSI (ابزارتحقیق) را تکمیل نمودند. نتایج به کمک فرمول t استیودنت برای مقایسه دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان افزایش مهارت های مادران دارای کودکان مبتلا به ADHD از طریق محتوای برنامه باعث تغییر نگرش مادران در خصوص سازش پذیری، فزون طلبی، خُلق، بیتوجهی و فزون کنشی، پذیرندگی و تقویت گری کودک شده است. گرچه برنامه آموزش زندگی خانوادگی نتوانسته باعث کاهش احساس افسردگی مادر بعنوان بخشی از منبع زاینده تنیدگی والدینی شود امّا توانسته است احساس های مادران دارای کودکان ADHD را در زمینه احساس های منفی صلاحیت، محدودیت نقش، انزوای اجتماعی، روابط با همسر، دلبستگی و سلامت کاهش دهد.
many investigation have named parenthood as a stressful task , if young child has problemtic behavior or medical difficulties . They have also studied attention defict/hyperactivity disorder (ADHD) in young children and reported high stressful levels in their parents . Moreover they reported , it ideas to decrease parental stress by education . the present study has been surveyed the effect of family life education (F.L.E) in decline of impact mothering stress with having hyperactivity children . A pretest and posttest group design was chosen for the study and required doctor was gathered . 80 mothers from 183 having ADHD children , who come to Ehya counseling center and psychological services in Rasht from 85/1/1 to 86/4/1 and screened by psychiatrist were selected randomly in control and experimental group. All mothers aging 30-40,house keepers, educated from high school and up, having 1-2 children, were participated in this study. Their children with ADHD underwent drug therapy at the time of study. All mothers completed parental stress inventory (PSI) as dependent variable before and after independent variable (F.L.E). In analyzing data parametric test like t-student was used in comparing two independent group (different averages and scores pre and post test). The results have shown we can change the all characteristics related to children that cause to increase parental stress by the help of F.L.E. we also change the attitude of the mothers about adaptability, demondingness, mood, distractibility increasing skills of mothers by programmer content for modifying and controlling of children and familiarizing mothers with the techniques of child raring and changing the perception of mothers on ADHD. Although we couldn’t decrease and depression of mothers as the parts of prod using parental stress by F.L.E programe, we could decrease feeling of the mothers about the negative sense of competence, restriction of role, social isolation, relationship with spouse, attachment and health the forth coming date of study by the use of counseling and psychotherapy of mothers in association with education, recognition the rate mothers information before performing educational plans, presences of father in F.L.E session, providing pamphlets, educational films and brochures on ADHD