بررسی رابطه بین سبکهای رهبری مدیران در نهادینه سازی مدیریت دانش در دانشگاههای گرگان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمعصومه خسروی نیا 1 , محمود قربانی 2 , فریبا عدلی 3
1 - کارشناس ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
3 - استاد یار دانشگاه الزهرا تهران
کلید واژه: مدیریت دانش, سبک رهبری, نهادینه سازی, فرایند مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین سبکهای رهبری مدیران درنهادینهسازی مدیریت دانش در دانشگاههای گرگان با تاکید بر دیدگاه اعضای هیاتعلمی صورت پذیرفته است.جامعه آماری کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای گرگان )علوم کشاورزی ومنابع طبیعی، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، غیرانتفاعی گلستان، غیرانتفاعی لامعی وپیام نور( جمعاً چهارصد و چهل نفر و نمونه آماری دویست نفر، که بر اساس فرمولبدون جایگزینی برآورد حجم نمونه و از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخابشده، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. روش تحقیق توصیفی – پیمایشی و از نوعهمبستگی است. ابزار پژوهش از دو پرسشنامه، LPCمبنی بر نظریه اقتضایی فیدلربرای شناسایی سبک رهبری مدیران و پرسشنامه محقق ساخته برای مدیریت دانشاستفاده شده است. پرسشنامه ابتدا به صورت آزمایشی اجرا گردیده و ضریب اعتبارپرسشنامه محقق ساخته با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 0/87درصد محاسبهشده است. روایی پرسشنامه نیز توسط اساتید و کارشناسان رشته مدیریت تایید شده است. سطح اعتبار انتخاب شده در این تحقیق نود و پنج درصد و بالاتر میباشد.تجزیه و تحلیل دادهها عبارتند از آمار توصیفی و ضریب همبستگی گشتاوریپیرسون.نتایج نشان دادند که بین سبک رهبری مدیران و نهادینه سازی مدیریت دانشرابطه معنیداری وجود دارد. نتایج به دست آمده از فرضیههای فرعی پژوهش نشاندادند که بین سبکهای رهبری وظیفه مدار، رابطه مدار و تیمی بر اساس نظریه فیدلربا نهادینه سازی مدیریت دانش رابطه معنیداری وجود ندارد. پیشنهاد میشودمدیران در جستجوی سبک جدید رهبری باشند که فراتر از آن چه فیدلر گفت
The aim of this study is to examine the relationship between managersleadership styles and institutionalization of knowledge management inGorgan,s universities.The statistical universe includes all the faculty mambers of Gorgan,suniversities (Agricultural sciences and Natural Resources, Medicalsciences, Islamic Azad university, Nonprofit Golestan, Nonprofitlameyee and Payam-e-noor) with 440 persons in total and a 220-person statistical sample selected based on the formula of noreplacement of sample size estimate and by the stratified randomsampling method has been studied.In order for data gathering, two LPC (least preferable coworker )questionnaires based on fidler contingency theory for identifyingmanagers leadership style and the researcher-made questionnaire bycalculating cronbachs Alpha as 0/87 for knowledge management wereused.The research method is survey-discriptive and of correlational kind.The selected validity level in this study is 95 perecption or higher. Theobtained results from the research findings for the main hypothesisthere is a significant relationship between managers leadership styleand instituionalization of knowledge management are shown. Thesecondary hupotheses were as following: 1) there is no significantrelationship between relation-centered leadership style andinstitutionalization of knowledge management, 2)there is nosignificant relationship between weak realtion-centered and functioncentered leadership style and institutionalization of knowledgemanagement.3) there is no significant relationship between strongrelation-centered and function- centered leadership style andintitutionalization of knowledge management,4) There is nosignificant relationship style and institutionalization of knowledgemanagement and 5) There is a more significant relationship betweenstrong relation-centered and function-centered leadership style andinstituionalization of knowledg management in comparison with therelationship between weak relation-centered and function-centeredleadership style and institutionalization of knowledge management.But this hepothesis also was not confirmed, that is, there is nosignificant relationship. Therefore, it is suggested that managers mustseek a new leadership style beyond what Fidler expressed.
_||_