پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم بر مبنای جو سازمانی مدرسه و رضایت شغلی معلمان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیکمال درانی 1 , نوروز علی کرم دوست 2 , نسرین فرزان 3
1 - دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2 - دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
3 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, رضایت شغلی, جو سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایهپنجم بر مبنای جو سازمانی و رضایت شغلی معلمان است. جامعه آماری این پژوهشرا معلّمان پایه پنجم مدارس دخترانه دولتی شهرستان کرمان تشکیل میدهد که تعدادآنها صد و هفده نفر بودند و به دلیل تعداد کم حجم نمونه روش سرشماری بکارگرفته شد. جو سازمانی مدارس از طریق پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت ورضایت شغلی آنان از طریق پرسشنامه استیفن رابینز مورد سنجش قرار گرفتمیانگین معدل دانشآموزان هر معلّم به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی بکار رفتهاست. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSSاستفاده شده است، نتایجتحلیلهای رگرسیون چند گانه حاکی از آن بود که رضایت شغلی از طریق دو متغیرجو سازمانی )بیعلاقهگی، روحیه گروهی( قابل پیش بینی و بیشترین اثر مستقیممعنادار بر رضایت شغلی را بیعلاقهگی دارد و پیشرفت تحصیلی از طریق رضایتشغلی معلمان و چهار متغبر جو سازمانی )بیعلاقهگی، روحیه گروهی بین معلمان،نفوذ و پویایی مدیر، مزاحمت( قابل پیشبینی میباشد. روحیه گروهی بین معلمانبیشترین اثر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی را دارد. از ترکیب دو معادله رگرسیون میتوان به این نتیجه رسید که روحیه گروهی و بیعلاقهگی )فقدان تعهد شغلی( علاوهبر این که رابطه مستقیم با پیشرفت تحصیلی دارند از طریق متغیر رضایت شغلی همبا پیشرفت تحصیلی ارتباط دارند و رضایت شغلی میتواند متغیر واسطه برایپیشبینی پیشرفت تحصیلی از طریق ابعاد جو سازمانی )فقدان تعهد شغلی، روحیهگروهی( باشد.
The aim of present search is to predict the educational achievement of female students (in the fifth grade of elementary school) based on organizational atmosphere and job satisfaction of teachers. The statistical population of this study is a group of 117 teachers in the elementary schools in Kerman province. Organizational atmosphere, job satisfaction of teachers and educational achievement were measured by questionnaire of Halpin and Kraft, by questionnaire of Stephen Robins and the average score of students on final examinations, respectively. Multiple regression was carried out using SPSS. The results of multiple regression analyses showed that job satisfaction is predictable through two variables of organizational atmosphere (lack of interest, group mentality or mind) and lack of interest has the most significant direct effect on job satisfaction and the educational achievement is predictable through teachers' job satisfaction and four organizational atmosphere variables (lack of interest, group mentality, penetration, disturbance). Group mentality has the most direct effect on educational achievement. From the combination of two regression equations, we could come to a conclusion that lack of interest and group mentality or mind not only have the a direct relationship with educational achievement, but also they have a relationship with educational achievement via job satisfaction variable and this variable could be as a mediate variable for predicting the educational achievement through dimensions of organizational atmosphere (lack of interest, group mentality)
_||_