رابطه بین ویژگیهای شخصیتی، عوامل دانشگاهی و انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دانشجو دکتر روانشناسی دانشااه دووتی تبریز و عضو هیئت علمی دانشااه آزاد اسلامی واحد بهشهر، گروه روانشناسی باوینی. بهشهر. ایران
کلید واژه: ویژگیها شخصیتی, عوام دانشااهی و انایزش تحصی,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش به منظور بررسی رابطه بیین ویژگییهیا شخصییتی و عوامی دانشیااهی و اناییزهتحصیلی در دانشجویان دانشااه آزاد اسلامی مازندران انجام شده است. روش: نمونه شام 565دانشیجواز واحدها دانشااه آزاد اسلامی بهشهر، آییت ا. . . آملیی و چیاوو بودنید. از هیر واحید در هیر یی ازگروهها فنی، علوم پایه و علوم انسانی به تصادف ی کلا از ترم اول و ترم آخر انتخاب شیدند. ابیزارپژوهش شام پرسشنامه نئو، پرسشنامه انایزش تحصییلی دانشیجویان و پرسشینامه عوامی دانشیااهیبودند. دادهها با روشها آمار آزمون تی مستق ، تحلی واریانس، همبستای پیرسون و رگرسییون میوردتجزیه و تحلی قرار گرفت. یافتهها: سه عام شخصیتی گشیودگی نسیبت بیه تجربیه، وظیفیه میدار وبرونارایی به ترتیب بیشترین ضریب همبستای را با انایزه تحصیلی دارند. عوام مؤثر به ترتییب مییزانسهم آنها در تبیین واریانس انایزه تحصیلی عبارتند از: معدل دیپلم، رضایت از وضیعیت علمیی، برخیورداساتید، امید به اشتغال، امکانات آموزشی، امکانات رفاهی و برخورد کارکنان. میاناین انایزه تحصیلی گروهتحصیلی فنی نسبت به گروهها تحصیلی علوم پایه و علوم انسانی بطورمعنیادار بیشیتر اسیت. بعیلاوه،میاناین انایزه تحصیلی دانشجویان در سال اول تحصی بطیور معنیادار بیشیتر از سیال آخیر تحصیی میباشد. همچنین میاناین انایزه تحصیلی دختران بطور معنادار بیشتر از پسران است. نتیجه گیر : بینعوام شخصیتی گشودگی نسبت به تجربه، وظیفه میدار و بروناراییی و همچنیین عوامی دانشیااهیامکانات علمی و رفاهی دانشااهی، نحوه برخورد اساتید و کارکنان با انایزه تحصیلی رابطیه مثبتیی وجیوددارد. بعلاوه از جمله دیار عوام مرتبط با انایزه تحصیلی معدل دیپلم و امید به اشتغال است.
Aim: The aim of this study was investigation about relationship between personality and university factors and academic motivation of Mazandaran Islamic Azad University students. Methods: The sample of this study was 565 students from Behshahr, Aiatallah Amoli and Chalous branch of Islamic Azad University. From every technical, humanistic and basic science academic group one class from first and last term randomly was selected. The instruments of this study were NEO, student’s academic motivation questionnaire and university factors questionnaire. Data was analyzed by independent t-test, variance analyze, Pierson correlation and regression. Result : Three personality factors, openness to experience, conscientiousness and extroversion have the most correlation with academic motivation, respectively. Diploma scores average, satisfaction from academic situation, lectures interaction with students, hope for employment, academic and welfare facilities and staffs interaction with students have more role in accounting variation of academic motivation , respectively. The academic motivation mean of technical academic group is significantly more than humanistic science and basic science academic groups. Moreover, the academic motivation mean of the first year students is significantly more than last year students. Also, the girls’ academic motivation mean is significantly more than sons’ academic motivation mean. Conclusion: There are positive relationship between openness to experience, conscientiousness , extroversion, satisfaction from academic, welfare situation and academic motivation lectures and staffs interaction with students, diploma score average, hope for employment and academic motivation.