رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی کارکنان (مطالعه مورد- بانک تجارت)
محورهای موضوعی : علوم تربیتینادر برزگر 1 , سعید علیزاده 2 , سیده زهرا سادات کیایی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر. ایران
2 - عضو هیات علمی دانشااه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی.امل. ایران
3 - کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی- دانشااه آزاد اسلامی واحد بین الملل قشم. قشم. ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, خلاقیت, مدیریت دانش, کاربرد دانش, تولید, توزیع,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مولفههای مدیریت دانش شامل تولید، سازماندهی، توزیع و کااربرددانش با خلاقیت سازمانی کارکنان امور مالی بانک تجارت بوده است. جامعه آمااری تحییار را 250نفار ازکارکنان مدیریت امور مالی بانک تجارت تشکیل میدهد. روش نمونهگیری تصادفی ساده و حجام نموناه باااستفاده از جدول مورگان تعداد 150نفر انتخاب گردیدهاند.تحییر حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصایفی از ناوه همبگاتای اسات. جمات جماعآوریاطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد خلاقیت رندسیپ (حاوی 50سوال) و پرسشنامه محیر سااخته مادیریتدانش (حاوی 23سوال) برای سنجش مولفههای مادیریت داناش براسااق مییااق پانه درجاهای لیکارتاستفاده گردید. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (فراونی، فراوانی درصادی،میاناین، انحراف استاندارد، دامنه تغییرات) و برای تحلیل استنباطی از آزمونهای همبگتای و رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. نتایه تحییر نشان داده است که بین تمامی خرده مییاقهای تولیاد، ساازماندهی،توزیع و کاربرد دانش با خلاقیت کارکنان بانک تجارت رابطه مثبتی جود دارد.
The purpose of research was the relationship between knowledge management components consists of manufacture, organizing, distribution, application of knowledge and Tejarat bank financial management staff organizational creativity. The population of research includes 250 financial management staff of Tejarat bank. Sampling method is simple random and sample sizes of 150 patients were selected by tabling Morgan. This research has a correlation descriptive type and application target. For collect the information, two questionnaires are used. The research of present aim of application and method is descriptive methods and kind of Correlation. Creativity Standard questionnaire of Randsip Standardized questionnaire to collect information from both creativity Randsip (containing 50 questions) and knowledge management questionnaire (containing 23 questions) to measure KM initiatives based on five -point Likert scale was used. For data analysis, descriptive statistical parameters (frequency, frequency, percentage, mean, standard deviation, range) and inferential tests, correlation analysis and multiple regression was used. The results showed that there is between all the sub-scales of production, organization, distribution and application of knowledge and creativity the Bank staff a positive relationship.