شیوه های مواجهه با تعارض در بین والدین دانش آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان شناختی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعباس هومن 1 , سعید اکبری زردخانه 2 , علیرضا مرادی 3 , سعید زندی 4
1 - عضو هیئت علمی، دانشگاه خوارزمی
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
3 - استاد گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی
4 - کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه تهران
کلید واژه: تعارض, رفتار, بهنجار, نابهنجار,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای انواع تدابیر والدین دانش آموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روان شناختی درمواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی دبیرستانهای شهر تهران و والدین آنها تشکیل می دادند. نمونه مورد مطالعه شامل 538 (278 دختر و 260 پسر) دانشآموز دارای رفتار بهنجار و 112 (72 دختر و 40 پسر) دانشآموز دارای رفتار نابهنجار از این جامعه بود که با نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدیدنظرشده تدابیر تعارض و فهرست تجدیدنظرشده علائم روان شناختی بودند. یافته های پژوهش نشان داد که در هنگام بروز تعارضهای خانوادگی، والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) بیشتر از تدابیر سازنده مبتنی بر استدلال استفاده میکنند. همچنین والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) هنگام بروز تعارضهای خانوادگی، از تدابیر غیرسازنده مبتنی بر پرخاشگری کلامی و خشونت بدنی کمتر استفاده میکنند؛ بنابراین، به نظر می رسد که احتمالاً رفتار فرزندان آن دسته از والدینی که تدابیر مناسبتری در زمان بروز مشکلات اتخاذ می کنند، سالم تر و بهنجارتر باشد.
The current research intended to investigate the parents' conflict tactics and their adolescent child's normal-abnormal behavior. This research was a descriptive correlational study. The statistical population included all male and female high school students with normal-abnormal behavior and their parents in Tehran, Iran. The sample included 208 female students and 193 male students who were selected through multi-stage cluster sampling. To collect data, Conflict Tactics Scale(CTS)and Symptom Checklist-90-R(SCL-90-R) were utilized. Findings showed that, as compared to the parents of adolescents with abnormal behavior, the parents of adolescents with normal behavior employ more constructive tactics which are based on negotiation and reasoning. Additionally, as compared to the parents of adolescents with abnormal behavior, the parents of adolescents with normal behavior less likely resort to destructive tactics which are based on verbal aggressiveness and physical violence. Therefore, it seems that those children whose parents employ more suitable strategies in conflicts are more likely good-behaved and behaviorally normal.