جبهه گیری فرهنگی مشرکان مکه در برابر رسول اکرم(ص) با تاکید بر گروه مقتسمین
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهیارسلان ایلکا 1 , محسن حیدرنیا 2
1 - دانشجوی دکتری گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد یادگارامام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - استادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد یادگارامام خمینی(ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
کلید واژه: فرهنگ, اسلام, گفتماندینی, اشراف قریش, مقتسمین,
چکیده مقاله :
چکیدهبا آغاز بعثت و طرح گفتمان دینی، دولةالملاء یا حاکمیت اشراف قریش،گفتماننوین را در تعارض با منافع خویش دیدند و از سالچهارم تا چهاردهم بعثت اقدامات گوناگونی برای متوقفساختن آن انجام دادند. یکی از مهمترین کنشها در برابر دعوتگری پیامبر(ص)، اقدام گروه مقتسمین است. براین اساس، جستارحاضر در پی پاسخ به چیستی و پیدایی مقتسمین در دوران آغازین اسلام و شیوه کنشگری آنان دربرابر نو دینی و نودینان است که با رویکردی توصیفی- تحلیلی و شیوه کتابخانهای با بهرهمندی از قرآن مجید و روایتهای تاریخی به آن نگریسته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که گروه مقتسمین با سران قریش در برخورد با پیامبر(ص) همگرا بودند و با اقدامات فرهنگی خود ، موانعی برای کاروانهای تجاری و زیارتی در گفتمان دینی ایجاد کردند. اما شیوه رفتاریپیامبر(ص) و نودینان، در تقابل با تحرکات فرهنگی آنان و مجموعه عوامل مناسبات قبیلهای باعث ناکامی و بی اثری کنش های گروه مقتسمین شد.
with the beginning of Ba'ath and religious discourse, the state of Mullah or the rule of the Quraysh aristocracy, saw the new discourse in conflict with their interests and from the fourth to the fourteenth year They did it to stop it. One of the most important actions against the Prophet's invitation is the action of the Muqtasmin group. Accordingly, the present article seeks to respond to the nature and appearance of the Muqtasim in the early period of Islam and their method of action against the newcomers and newcomers who have looked at it with a descriptive-analytical approach and a library style with the benefit of the H0ly Koran and historical narratives. The findings of this study show that the Muqtasmin group converged with the Quraysh leaders in their dealings with the Prophet (PBUH) and through their cultural activities, created obstacles for trade and pilgrimage caravans in religious discourse. However, the behavior of the Prophet (PBUH) and the newcomers, in contrast to their cultural movements and the set of factors of tribal relations, caused the failure and ineffectiveness of the actions of the Muqtasmin group.
_||_