امکان سنجی کاربرد اپلیکیشن گوشی همراه هوشمند در آموزش شیمی
محورهای موضوعی : کاربرد شیمی در محیط زیست
1 - گروه ریاضی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
کلید واژه: آموزش, شیمی, اپلیکیشن, گوشی همراه هوشمند, نظریه پردازی داده بنیان,
چکیده مقاله :
اپلیکیشن گوشی همراه هوشمند می تواند نقش پررنگی در آموزش شیمی داشته باشد به شرط آنکه اپلیکیشن مورد نیاز دانشجویان در دسترس باشد. پژوهش حاضر با هدف نیاز سنجی، امکان سنجی و آسیبشناسی ورود گوشی همراه هوشمند به فرآیند تدریس و یادگیری شیمی صورت گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات بنیادی و با توجه به هدف آن از نوع توصیفی، اکتشافی با روش زمینهیابی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشته شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر می باشد. تعداد 9 دانشجو به عنوان نمونه در دسترس در این پژوهش مشارکت کرده اند. یافته های این تحقیق حاکی از این است که احساس نیاز به ورود گوشی همراه هوشمند به فرآیند آموزش شیمی از بعد آموزشی و ساختاری وجود دارد. اما امکان ورود گوشی همراه هوشمند به فرآیند آموزش شیمی از بعد روانشناختی و امنیتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر فراهم نیست در حالیکه بعد فرهنگی و مالی از وضعیت قابل قبولی برخوردار می باشد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل داده بنیان، آسیب های احتمالی ورود گوشی همراه هوشمند به فرآیند تدریس و یادگیری شیمی می تواند به صورت آسیبهای آموزشی، فرهنگی، ساختاری، روانشناختی و امنیتی بروز پیدا کند.
The smart mobile phone application can play a prominent role in chemistry education, provided that the application needed by the students is available. The current research has been carried out with the aim of assessing the needs, feasibility and pathology of the introduction of smart phones in the process of teaching and learning chemistry. This research is a basic research type and according to its purpose, it is a descriptive, exploratory type with contextualization method. The statistical population includes all chemistry students of Islamic Azad University, Ahar branch. The 9 students have participated in this research as an available sample. The findings of this research indicate that there is a need to include a smart phone in the chemistry education process from an educational and structural perspective. However, it is not possible to introduce a smart phone to the chemistry education process from the psychological and security aspect in the Islamic Azad University of Ahar branch, while the cultural aspect is acceptable. Also, based on the results of the Grounded Theory, the possible harms of the introduction of smart phones to the process of teaching and learning chemistry can appear in the form of educational, cultural, structural, psychological and security harms.
_||_