ارائه الگوی آرمان تربیتی شهروندان آزاد جهان مبتنی بر آراء فیلسوفان تعلیم و تربیت معاصر
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیرویا بویری 1 , عباس قلتاش 2 , سید احمد هاشمی 3 , علی اصغر ماشینچی 4
1 - دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم وتربیت، واحد لامرد، دانشگاه آزاداسلامی، لامرد، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران: نویسنده مسئول
abas.ghaltash458@yahoo.com
3 - استادتمام گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
کلید واژه: فیلسوفان معاصر, الگوی شهروند جهانی, نظریه جهانی شدن, نظام تعلیم و تربیت,
چکیده مقاله :
با افزایش تنوع فرهنگی، شهروندان نیاز به دانش، نگرش و مهارت هایی برای عملکرد در جوامع خودشان و فراتر از مرزهای خود دارند. پرسش اصلی اینکه الگوی آرمان تربیتی شهروندان آزاد جهان از منظر فیلسوفان تعلیم و تربیت معاصر چگونه قابل ترسیم است؟ هدف ارائه الگوی آرمان تربیتی شهروندان آزاد جهان مبتنی بر آراء فیلسوفان تعلیم و تربیت معاصر است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و رویکرد تبیینی تأییدی است و دادهها از اندیشه های فلاسفه معاصر مرتبط با حوزه شهروندی جهانی جمعآوری گردید. از یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات نظری مرحله کیفی، الگوی مورد نیاز طراحی و تجزیه و تحلیل آن در قالب تحلیل توصیفی و تحلیل عاملی تأییدی در تطبیق با مدل مفهومی ارائه گردید و یافتههای کیفی نشان میدهد شهروندان آزاد جهانی در سایه تعلیم و تربیت حرفه ای می توانند نیروی انسانی آگاه، متعهد و ماهر برای جامعه دانش و مدیریت دانش در پاسخگویی به هزاره سوم تربیت کنند.
_||_