شناسایی و تبیین مؤلفههای مدیریت استعداد مدیران مقطع ابتدایی با تاکید بر سیاست های آموزشی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیحسین کریمی ارقینی 1 , محمد مجتبیزاده 2 , رسول داودی 3 , نورالدین میرزایی 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران: نویسنده مسئول
m.mojtabazadeh@yahoo.com
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
کلید واژه: مدیریت استعداد, استعداد, مدیران دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
یکی از چالش های اساسی امروزه آموزش و پرورش ایران، جذب و جایگزین کردن نیروهای کارآمد است. هدف پژوهش ، شناسایی و تبیین مؤلفههای مدیریت استعداد مدیران ابتدایی است. روش تحقیق کیفی، تحلیل داده بنیاد با ماهیت اکتشافی مبتنی بر رهیافت سیستماتیک می باشد. بدین منظور، نمونه ای به تعداد17 نفر متشکل از مدیران موفق آموزش و پرورش با تکنیک گلوله برفی تا کفایت داده ها مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها، از روش مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته فردی استفاده شد. مصاحبه ها همزمان با فرایند جمع آوری داده ها از روش تحلیل عرفی و نرمافزار maxqda در سه سطح کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. پایایی مصاحبه ها با استفاده از روش پایایی توافق میان دو کدگذار مورد تایید واقع شد. نتایج پژوهش به شناسایی 63 مفهوم و 10 مضمون محوری منجر شد که مضمون انتخابی پژوهش نیز عوامل مؤثر بر مدیریت استعداد حاصل شد.
_||_