آثار تحریم های بین المللی بر صنعت هوانوردی ایران
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیسها سپانلو 1 , مریم مرادی 2 , سیدباقر میرعباسی 3
1 - دانشجوی دکترای حقوق بین الملل عمومی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2 - استادیار گروه حقوق عمومی و بین الملل، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
3 - استاد گروه حقوق عمومی و بین الملل، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
کلید واژه: تحریم های بین المللی, صنعت هوانوردی, هواپیمایی تجاری,
چکیده مقاله :
صنعت هوانوردی کشور از سال1979تا به امروز با تحریم های مختلف رو به رو بوده است و دامنه این تحریم ها از 2007به بعد رو به افزایش است. سند برجام و قطعنامه2231نیز نتوانست تاثیر بسزایی برای حل آثار مخرب تحریم ها بر صنعت هوانوردی ایران داشته باشد. سوال اصلی تحقیق حاضر بدین صورت است که تحریم های بین المللی چه تاثیراتی از منظر نظام حقوقی بین المللی بر صنعت هوانوردی ایران داشته است؟ نتیجه تحقیق به این صورت است که این تحریم ها حتی بر تامین قطعات و خدمات فنی مورد نیاز هواپیماها نیز تاثیر گذاشته است. تحریم ها به صورت مستقیم خرید هواپیماهایی که دارای بیش از 10%فناوری آمریکایی می باشند را هدف قرارداده است؛ هواپیمایی روسی و کلیه خرید و فروش هایی از این دست مستقیما باید با مجوز وزارت خزانه داری آمریکا انجام گردد در غیر این صورت شرکت واسطه نیز تحت تحریم های ثانویه آمریکا قرار خواهد گرفت.
The country's aviation industry has faced various sanctions since 1979, and the scope of these sanctions has been increasing since 2007. JCPOA and Resolution 2231 also failed to have a significant impact on resolving the destructive effects of sanctions on Iran's aviation industry. In this way, these sanctions have even affected the supply of parts and technical services required for aircraft. Sanctions directly target the purchase of aircraft that have more than 10% of American technology; Russian aircraft and all purchases. And such sales must be made directly with the permission of the US Treasury Department, otherwise the intermediary company will be subject to US secondary sanctions.
_||_