طراحی مدل سیاست های مالیاتی مشوق کارآفرینی مولد در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبمطهره حسن پور امیری 1 , علی داوری 2 , امیر محمدزاده 3 , علی رضا امین خاکی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران
2 - استادیار ، گروه کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
4 - استادیار ، گروه علوم اقتصادی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: توسعه اقتصادی, کارآفرینی, مالیات, نظام مالیاتی, سیاست های کارآفرینی,
چکیده مقاله :
کارآفرینی یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی کشورها به شمار می آید و به عنوان یکی از عوامل حیاتی رشد حائز اهمیت است . در اکثر پژوهش های بین المللی تاثیر مالیات بر کارآفرینی بصورت منفی گزارش شده است. با توجه به اینکه گزارش های بین المللی حاکی از شرایط نامطلوب مالیاتی برای کارآفرینان ایرانی است، این پژوهش به دنبال یافتن مدل سیاستگذاری مالیاتی مشوق کارآفرینی است تا ضمن حفظ درآمد مالیاتی، کمترین آسیب به فعالیت های کارآفرینانه وارد شود این تحقیق از نوع کیفی بوده و ابزار جمع آوری داده های تحقیق، مصاحبه با مدیران شرکت های دانش بنیان، مدیران سازمان امور مالیاتی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان ذینفع می باشد. با توجه به کدگذاری های باز و محوری از مصاحبه های صورت گرفته، برای سیاستگذاران مالیاتی مدلی مشوق کارآفرینی مولد استخراج شده است که این مدل شامل 8 بعد تعریف کارآفرین،آموزش، عدالت، اعتماد، اصلاحات قانونی، اصلاحات اجرایی، بهبود فرایند حسابرسی، سلامت اداری می باشد.
Entrepreneurship is one of the important factors in the economic development of countries and it is important as one of the vital factors of growth. in most international studies the impact of tax on entrepreneurship has been negatively reported. Given that international reports indicate unfavorable tax conditions for Iranian entrepreneurs, this study seeks to find a tax policy model that encourages productive entrepreneurship in order to minimize tax revenue while minimizing productive entrepreneurial activityThis research is a qualitative research and is a tool for gathering research data, interviews with knowledge-based companies, managers and experts with a background in higher education and with the Ministry of Taxation and the Ministry of Cooperation, Labor and Social Welfare. . Given the open and central coding of the interviews, tax policy makers have developed a model for productive entrepreneurship incentives.This model includes 8 dimensions of entrepreneur definition, education, justice, trust, legal reform, executive reform, audit process improvement, administrative health.
_||_