اهمیت و نقش مسئولیت اجتماعی و عملکرد نوآوری در ارتباط میان سبک رهبری تحول گرا و عملکرد شرکت
محورهای موضوعی : امنیت غذایی
مهدی طیبی
1
(دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران)
مهرداد حسینی شکیب
2
(استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران (عهدهدار مکاتبات))
مصطفی مبلغی
3
(استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران)
کلید واژه: ایران خودرو, عملکرد سازمانی, مسئولیت اجتماعی, عملکرد نوآوری, واژه های کلیدی: رهبری تحول گرا,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اهمیت و نقش مسئولیت اجتماعی و عملکرد نوآوری در ارتباط میان سبک رهبری تحول گرا و عملکرد شرکت انجام شده است. این تحقیق پژوهشی کاربردی و توصیفی- پیمایشی است. با توجه به محدود بودن حجم جامعه آماری، از روش کل شمار استفاده شده است و از اینرو کلیه کارشناسان، کارشناسان ارشد و مسؤلین و روسای سالنهای مونتاژ شرکت ایران خودرو به عنوان اعضای جامعه مورد مصاحبه و پرسش قرار گرفته اند که تعداد آنها برابر با 131 نفر بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر پرسشنامه است که پایایی و روایی آن به ترتیب با استفاده از روش های پایایی ترکیبی و همچنین تکنیک های روایی همگرا و واگرا مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور انتخاب روش تجزیه و تحلیل داده ها، ابتدا نرمال بودن متغیرها از طریق بررسی چولگی و کشیدگی ارزیابی شده و با اتخاذ رویکرد تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار AMOS فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار گرفته اند. بر اساس یافته های تحقیق، بهبود مسئولیت اجتماعی شرکتی موجب افزایش اثرگذاری رهبری تحول گرا بر عملکرد سازمانی خواهد شد. علاوه بر این، یافته های آماری نشان می دهد که بهبود عملکرد نوآورانه منجر به افزایش تاثیر گذاری عملکرد مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمانی جدید خواهد شد. همچنین، نتایج استنباطی نشان می دهد که هر چه مسئولیت اجتماعی بهبود یابد، عملکرد نوآوری و عملکرد سازمانی در شرکت نیز ارتقا خواهند یافت.
The purpose of this study is to consider the importance and role of social responsibility and innovation in the relationship between transformational leadership and firm performance. This research is an applied and descriptive-survey research. Due to the limited size of the statistical population, the whole population was used and all experts, senior experts and officials of Iran Khodro assembly halls were interviewed and questioned as members of the sample. Data gathering tool in this study is a questionnaire whose reliability and validity was verified and validated by using convergent and divergent validity methods. In order to select the data analysis method, the normality of the variables was first evaluated through skewness and kurtosis and tested by using a path analysis approach using AMOS software. According to the research findings, improving corporate social responsibility will increase the impact of transformational leadership on organizational performance. In addition, statistical findings show that improving innovative performance will increase the impact of social responsibility performance on organizational performance. Inferential results also show that as social responsibility improves, enterprise innovation and organizational performance will improve.
_||_