بررسی تأثیر مولفه های انگیزه مصرف اخلاقی بر رضایت از خرید مصرف کنندگان پوشاک در شهر ایلام
محورهای موضوعی : توسعه پایدارحیدر عباس پور 1 , یاسان اله پوراشرف 2 , قاسمعلی شیری 3 , جعفر عباس پور 4
1 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازاریابی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشیار، گروه ادبیات، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
3 - استادیار، گروه ادبیات، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
4 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: رضایت از خرید, معادلات ساختاری, انگیزههای مصرف اخلاقی, رفتار مصرف اخلاقی,
چکیده مقاله :
یکی از مسائلی که امروزه در حوزه رفتار مصرف کننده به موضوعی جذاب و چالش برانگیز تبدیل شده، موضوع مصرف اخلاقی است؛ علت امر این است که علیرغم هزینه بر بودن رفتار مصرف اخلاقی، تحقیقات انجام گرفته نشان میدهد که رفتار مصرف اخلاقی منجر به رضایتمندی نهایی مصرفکنندگان از خرید و مصرف کالاها و خدمات میشود. در تحقیق حاظر تاثیر رابطه انگیزههای مصرف اخلاقی بر رضایت از خرید مصرفکنندگان پوشاک در شهر ایلام مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق پیمایش، از نظر هدف کاربردی است، جامعه آماری تمام مصرفکنندگان پوشاک شهر ذکر شده میباشد، که با استفاده از جدول مورگان نمونهای به حجم 235 نفر از جامعه بصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن توسط خبرگان تایید شده و پایایی همه متغیرهای تحقیق با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارهایLisrel 8.8 و21 Spss استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد، انگیزههای مصرف اخلاقی بر رضایت از خرید تاثیرگذار بود.
One of the issues that today has become an attractive and challenging topic in the field of consumer behavior is the issue of ethical use, The reason for this is that, despite the cost of being ethical behavior, Research has shown that behavioral ethics leads to the final satisfaction of consumers with the purchase and consumption of goods and services. In the present study, the effect of the relationship between ethical motivation incentives on the satisfaction of purchasing apparel consumers in Ilam city has been investigated. The survey method is applied in terms of its purpose, the statistical population of all the clothing consumers of the city is ilam. Using Morgan table, a sample of 235 people from the community was selected by random sampling. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by the experts and the reliability of all the variables was confirmed using Cronbach's alpha coefficient. Lisrel 8.8 and SPSS 21 software were used to analyze the data. The research findings showed that the motives of ethical consumption were effective on purchasing satisfaction.
_||_