بررسی رابطه بین فرهنگ نوآوری و عملکرد بازار با در نظر گرفتن ابداع محصول و بازاریابی
محورهای موضوعی : توسعه پایدارسمیه صفایی انارکی 1 , محمد رضا دلوی 2
1 - کارشناسی ارشد ،گروه مدیریت بازرگانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشیار،گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: "فرهنگ نوآوری", "نوآوری بازاریابی", "نوآوری محصول", "عملکرد بازار",
چکیده مقاله :
نوآوری در حال تبدیل به یک مولفه کلیدی در سیاستگذاری می باشد که موتور اقتصاد نوین است همچنین ایده ها و دانش را به کالا و خدمت تبدیل میکند ،مفهوم نوآوری در بازاریابی ما را قادر می سازد تا همگام با تغییرات فن آوری ،نیازهای مشتریان را شناسایی کرده و انتظاراتشان را برآورده سازیم. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ نوآوری و عملکرد بازار با در نظر گرفتن ابداع محصول و بازاریابی می باشد که از نظر گردآوری داده ها از نوع توصیفی پیمایشی از شاخه میدانی است و از نظر هدف ،کاربردی می باشد. برای جمع آوری داده ها از مطالعات کتابخانه ای و توزیع پرسش نامه استفاده شده است.در این تحقیق ،جامعه آماری سه سطح مدیران(مدیران ارشد،مدیران میانی و مدیران عملیاتی)شرکت لبنیاتی(شیر) پگاه اصفهان و بازار گستر پگاه منطقه چهار میباشد.حجم نمونه از طریق سرشماری می باشد که 105پرسش نامه توزیع و 96پرسش نامه بازگردانده شد، پایایی پرسش نامه توسط آلفای کرونباخ و 93% میباشد که بیانگر پایایی و اعتبار بالای پرسش نامه است.با استفاده از روش های استنباطی به تجزیه و تحلیل آماری مطالعات انجام شده پرداخته شد و برای آزمون فرضیه ها از طریق نرم افزار SPSS 22مبادرت شده است و کلیه فرضیه ها تایید گردید. پیشنهاد میگردد که با حمایت از خلاقیت ها،ابتکارها ،نوآوری بازاریابی در شکل دهی به محصولات وخدمات ، فرایندهای جدید و بازارهای جدید عملکردشان را تقویت کنند همچنین تفکر ما بهترین هستیم ،به ما همیشه باید بهترین بمانیم تغییر یابد.
Innovation is becoming a key component of policy making which is the motive of new economy and also converts the ideas and knowledge into products and services. The concept of innovation in marketing enables us to identify the customers’ demands along with the changes of technology and meet their needs. In terms of data collection, this research is study of the relationship between innovation culture and market performance by considering prouduct innovation and marketingand a survey descriptive one of field type, and in terms of purpose, it is an applied one. In terms of the relationship between the variables, this research is a correlation one in which library studies and questionnaires are used for data collection. The research population consists of three levels of managers of Pegah dairy industries company of Isfahan and Bazargostar Pegah of district four. Sample size was determined by census. The professors’ opinions were asked to test the validity of the questionnaire. Reliability of the questionnaire was obtained as 93% by Cronbach’s alpha that suggests the high reliability and validity of the questionnaire. The performed studies were statistically analyzed by inferential methods and the hypotheses were tested by SPSS 22 software and all hypotheses have been confirmed. It is suggested for the companies to strengthen their performance through supporting creativities, innovations, and marketing innovation in forming the products and services, new processes, and new markets. Also, the thought “we are the best” should changed to the thought “we should always remain the best”.
_||_