تحلیل تأثیر معماری سازمانی و رهبری تحولآفرین بر ظرفیت یادگیری سازمانی (مطالعه موردی : سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجان غربی)
محورهای موضوعی : مراکز دفع پسماند هاعلفت مجرد آلمان آباد 1 , مسعود قهرمانی 2
1 - کارشناسی ارشد، ،گروه آموزشی مدیریت دولتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: یادگیری سازمانی, معماری سازمانی, رهبری تحولآفرین,
چکیده مقاله :
یادگیری سازمانی فرایندی است پویا که سازمانها را قادر میسازد تا به سرعت با تغییر سازگاری یابد. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر معماری سازمانی و رهبری تحولآفرین بر ظرفیت یادگیری سازمانی در ادرات تأمین اجتماعی استان آذربایجان غربی میباشد. روش تحقیق توصیفی – همبستگی بوده و از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل تمامی مدیران و کارکنان شاغل در ادرات تأمین اجتماعی استان آذربایجان غربی و به تعداد 550 نفر میباشد. برای انتخاب تعداد نمونه مورد بررسی از جدول مورگان استفاده گردیده و تعداد 225 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی به عضویت نمونه آماری تحقیق انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد معماری سازمانی احمدیان (1393) برمبنای مدل زاکمن و پایایی 89/0، پرسشنامه رهبری تحولآفرین مختاری (1395) برمبنای مدل رهبری باس و پایایی 85/0 و در نهایت پرسشنامه یادگیری سازمانی ایزدپناه (1394) برمبنای مدل نیفه و پایایی 82/0میباشد. به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده، از آزمون رگرسیون خطی و تحلیل واریانس استفاده گردیده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که معماری سازمانی و رهبری تحولآفرین به همراه هر یک از مؤلفههای خود بر ظرفیت یادگیری سازمانی در ادارات تأمین اجتماعی استان آذربایجان غربی تأثیر معنیدار دارد.
Organizational learning is a dynamic process that enables organizations to adapt quickly with change. The purpose of this study was to investigate the effect of organizational architecture and transformational leadership on organizational learning capacity in Social Security Organizations of West Azerbaijan Province. The research method is descriptive-correlational and it is a practical purpose. The statistical population of the present study consists of all managers and employees employed in Social Security Organizations of West Azerbaijan province and 550 people. Morgan's table was used to select the number of samples and 225 people were selected by statistical stratified random sampling method. The data collection tool was Ahmadian's standard organizational architecture questionnaire (1393) based on the Zuckman model and reliability of 0.89, Transformation Leadership Questionnaire (Mokhtari, 1395) based on the Bass Leadership Model and reliability of 0.85, and finally Isadpanah's Organizational Learning Questionnaire (1394) based on the model Neife and reliability of 0.82. To analyze and analyze the collected data, linear regression and variance analysis have been used. The results of the research show that organizational architecture and transformational leadership along with each of its components have a significant effect on organizational learning capacity in social security organizations of West Azerbaijan province.
_||_