بررسی رابطه بین جهتگیری بینالمللی و عملکرد صادرات شرکتهای ایرانی(صنعت مواد غذایی)
محورهای موضوعی : مدیریت پسماندحامد بازرگانی پیرپشته 1 , میترا صفاییان 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - مربی، گروه مدیریت استراتژیک، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: "جهت گیری بینالمللی رو به داخل", "جهت گیری بینالمللی رو به خارج", "عملکرد مالی صادرات", "عملکرد راهبردی صادرات", رضایت از انجام صادرات",
چکیده مقاله :
توسعه صادرات غیر نفتی به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و پایان پذیر بودن منابع نفتی از یک طرف و افزایش جمعیت کشور از طرفی دیگر، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه صنایع غذایی در صادرات غیر نفتی، در تحقیق حاضر به بررسی این صنعت پراخته شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مفاهیم جهتگیری بینالمللی رو به داخل و جهتگیری بینالمللی رو به خارج و رابطه آنها با عملکرد صادرات شرکتهای برتر صادرکننده مواد غذایی کشور است که توسط سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان صادرکنندگان برتر دستهبندی شدهاند. تعداد 135 پرسشنامه از طریق رایانامه و نمابر برای مدیران عامل شرکتهای برترصادر کننده مواد غذایی ارسال شد که در نهایت تعداد 83 پرسشنامه تکمیل شده و قابل استفاده جمعآوری گردید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که جهتگیری بینالمللی رو به خارج با عملکرد مالی صادرات، عملکرد راهبردی صادرات و رضایت از انجام صادرات رابطه معناداری دارد. جهت گیری بینالمللی رو به داخل با عملکرد مالی صادرات و رضایت از انجام صادرات رابطه معناداری ندارد ولی با عملکرد راهبردی صادرات رابطه معناداری دارد.
Development of non-oil exports due to falling oil revenues and exhaustible petroleum resources on the one hand and increasing population on the other hand, necessary and inevitable. In the present study has been investigated food industry due to its importance and position, especially in non-oil export . The purpose of the present study is to investigate several concepts of inward and outward internationalization and their relationship with export. performance in the context of Iranian firms operating in the field of foodstuff exports. the number of 135 questionnaire for CEOs firms in the field of foodstuff exports are active .The 135 firms from the list of Iranian top exporters . The list of Iran in the development of trade . A total of 83 respondents were received and further analysis was tabulated. Findings revealed that the outward internationalization is related to financial export performance, strategic export performance and satisfaction with export venture. It indicates that an outward internationalization related to organizational capability has a major contribution to the export performance of Iranian firms operating in the field of foodstuff exports. On the other hand, top management international orientation as an inward internationalization is negatively and significantly associated with financial export performance and and satisfaction with export venture. but is positively related to strategic export performance.
_||_