تاثیر توانمند سازی روانشناختی بر رضایت شغلی
محورهای موضوعی : مدیریت بلایای طبیعیغلامرضا کاشانی 1 , محمدرضا حاجی انزهایی 2 , زهرا صافی 3
1 - دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: توانمند سازی روانشناختی, رضایت شغلی, عاطفه مثبت, مدل سازی معادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
امروزه بیشتر از هر زمانی، نقش سلامت ذهنی کارکنان، رضایت شغلی و تاکید بر نقش و شخصیت افراد در محیط کار برای رویارویی با پیچیدگیهای محیطی دیده می شود. توانمند سازی روانشناختی به عنوان یک برانگیزاننده درونی به کارکنان اجازه می دهد که با استفاده از حس اعتماد به نفس و استقلال در شغل، خودکارآمدی و رضایت شغلی را تقویت نمایند. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه توانمند سازی روانشناختی بر رضایت شغلی بطور مستقیم و غیر مستقیم از طریق متغیر میانجی عاطفه مثبت است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. تعداد نمونه از طریق جدول مورگان به صورت تصادفی ساده با استفاده از جدول اعداد تصادفی بدست آمد و 137 پرسشنامه تحلیل شد. روایی (همگرا و واگرا) و پایایی (بارعاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) بدست آمده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری حاکی از آن است که ابزار اندازهگیری از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. تحلیل دادهها با نرم افزار پی ال اس و معنیداری روابط میان متغیرهای مکنون با استفاده از آماره تی صورت گرفت. نتایج نشان داد توانمند سازی روانشناختی بطور مستقیم و غیر مستقیم بر رضایت شغلی اثر دارد و تقریبا 28 درصد از اثر کل توانمند سازی روانشناختی بر رضایت شغلی از طریق غیر مستقیم و توسط متغیر میانجی عاطفه مثبت تبیین می شود.
Today, more than ever, the role of employee mental health, job satisfaction, and emphasis on the role and personality of individuals in the workplace are seen to face the complexity of the environment. Psychological empowerment as an internal stimulus allows employees to enhance self-efficacy and job satisfaction by using their sense of self-confidence and autonomy in their jobs. The purpose of this study was to examine the relationship between psychological empowerment and job satisfaction directly and indirectly through positive affection. The data gathering tool was a questionnaire. A sample of 137 people was randomly assigned to the Morgan table using a random number table. Validity (convergent and divergent) and reliability (composite reliability coefficient and Cronbach's alpha coefficient) obtained from the structural equation modeling technique indicate that the instrument has good validity and reliability. Data analysis was performed using PLS software and significant relationships between the variables were performed using T statistics. Results showed Psychological empowerment has a direct and indirect effect on job satisfaction, and about 28% of the total effect of psychological empowerment on job satisfaction is indirectly explained by the positive mediating variable of affective affinity
_||_