مقایسه شایستگیهای حرفهای کارکنان دانشی به تفکیک وظایف سازمانهای دانشبنیان
محورهای موضوعی : مدیریت بلایای طبیعیهاجر عابدینی 1 , فرج اله رهنورد 2 , علی اکبر قهرمانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، قزوین
کلید واژه: کارکنان دانشی, شایستگیهای حرفهای, وظایف سازمانهای دانشبنیان,
چکیده مقاله :
در دنیای مملو از تغییرات، داشتن نیروی انسانی شایسته و آگاهی از شایستگیهای آنها میتواند موفقیت بلندمدت سازمانها را تضمین کند. سازمانهای دانشبنیان برای انجام وظایف خاص خود نیاز به کارکنان دانشی با شایستگیهای حرفهای ویژهای دارند. این تحقیق با هدف مقایسه شایستگیهای حرفهای کارکنان دانشی به تفکیک وظایف سازمانهای دانشبنیان انجام شده است که از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع دادهها، کمی است. ماهیت پژوهش توصیفی و با فن پیمایش انجام شده است. جامعه آماری، کارکنان دانشی سازمانهای دانشبنیان استانهای منتخب (تهران، قزوین، قم و البرز) به تعداد 328 نفر بودند که با 177 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگرساخته بود که تجزیهوتحلیل آنها با استفاده از نرمافزار SPSS و با تأکید بر آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی انجام شد. نتایج نشان میدهد که روزآمدسازی دانش، اکتساب دانش حرفهای، مهارتهای اجتماعی، مدیریتی، مذاکره و بازاریابی، توانایی فکری و الگوسازی، مشاوره کسبوکار، روحیه پژوهندگی و کارآفرینی مهمترین شایستگیهای حرفهای کارکنان دانشی هستند. روزآمدسازی دانش برای هر کدام از وظایف سازمانهای دانشبنیان از میانگین متفاوتی برخوردار است. همچنین برای ارائه مشاورههای کارآفرینانه و ارائه کالاهای نوآورانه، داشتن مهارت بازاریابی، روحیه کارآفرینی و روحیه پژوهندگی اهمیت بسزایی دارد.
In the world full of changes, having competent human resources and awareness of their competencies can guarantee the long-term organizations success. Knowledge-based organizations need knowledge workers with special professional competencies. The aim of this study was to comparison of the knowledge workers professional competencies in separation of knowledge-based organizations duties, which in terms of purpose, is applied and in terms of data type, is quantitative. The nature of research, is descriptive and has been done by using survey technique. The statistical population of study was the 328 knowledge workers of the knowledge-based organizations of selected provinces (Tehran, Qazvin, Qom and Alborz), and 177 people were determined by using Morgan table with simple random sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire whose content validity was evaluated by CVR index and reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was performed using SPSS software in two sections of descriptive and inferential statistics and emphasized one-way ANOVA and post hoc test. The results show that the organizational knowledge updating, professional knowledge acquisition, social, managerial, negotiation and marketing skills, intellectual and modeling ability, business counseling, research spirit and entrepreneurship spirit are the most important competencies of knowledge workers. The organizational knowledge updating for each knowledge-based organizations duties has a significant difference. Also, to provide entrepreneurship consultants and providing innovative goods, having marketing skills, entrepreneurship spirit and research spirit are great importance.
_||_