ارائه چارچوبی برای شناسایی عوامل موثر روی ارتقاء بازار سرمایه ایران
محورهای موضوعی : تحلیل ریسک زیست محیطیمحمدرضا حسن زاده 1 , محمدحسن ملکی 2 , حسین جهانگیرنیا 3 , رضا غلامی جمکرانی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی- مالی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
4 - استادیار، گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
کلید واژه: بازار سرمایه, شکستناپذیری, تحلیل تم, ارتقاء بازار, بهترین- بدترین فازی,
چکیده مقاله :
در دنیای امروز سازمانها و نهادهای اقتصادی با آسیبها و تکانههای شدیدی مواجه هستند. بسیاری از صاحبنظران بر حفظ ساختار و وضعیت فعلی این نهادها در برابر تکانهها تاکید دارند، در صورتی که ارتقاء روی رشد بازارها و نهادهای اقتصادی در چنین شرایطی تمرکز دارد. هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر روی ارتقاء بازار سرمایه ایران است. تحقیق حاضر از نظر هدف اکتشافی بوده و از جهت روششناسی، پژوهشی آمیخته میباشد. روش تحلیل محتوا برای استخراج عوامل موثر روی ارتقاء بازار سرمایه و تکنیک بهترین- بدترین فازی به منطور رتبهبندی این عوامل مورد استفاده قرار گرفت. حجم نمونه پژوهش، 15 نفر از خبرگان بازار سرمایه بودند که با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند. با استفاده از ابزار مصاحبه و تکنیک تحلیل تم، 17 دسته مفهومی در قالب 6 تم استخراج شد. سپس این عوامل با کاربست آزمون بینم غربال شدند. در این مرحله 6 عامل از نظر خبرگان ضعیف ارزیابی شده و حذف گردید. در ادامه برای رتبهبندی عوامل نهایی، تکنیک بهترین- بدترین فازی مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به وزن عوامل، ساختار سازمانی، گزینش منطقی، یادگیری از خطا و اشتباهات و عدم تقارن اساسی بیشترین اولویت را داشتند.
In today's world, economic organizations and institutions face severe damage and shocks. Many experts emphasize the need to maintain the current structure and status of these institutions in the face of shocks, while the promotion focuses on the growth of markets and economic institutions in such circumstances. The purpose of this study is to identify and prioritize the factors affecting the promotion of the Iranian capital market. The present study is exploratory in terms of purpose and is a mixed research in terms of methodology. Content analysis method was used to extract the factors affecting the capital market promotion and the best-worst fuzzy technique to rank these factors. The sample size was 15 capital market experts who were selected using judgmental sampling method. Using interview tools and theme analysis techniques, 17 conceptual categories in the form of 6 themes were extracted. These factors were then screened using the Binominal test. At this stage, 6 factors were evaluated as weak by experts and eliminated. Then, the best-worst fuzzy technique was used to rank the final factors. According to the weight of factors, organizational structure, rational selection, learning from mistakes and basic asymmetry had the highest priority.
_||_