ارایه مدل بومی عوامل موثر بر شکل دهی اعتماد دیجیتال با بهرهگیری از رویکرد و نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : مدیریتمحمدرضا پاکدل 1 , جلال حقیقت منفرد 2 , منصوره علیقلی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران مركزي، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مركزي، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: اعتماد دیجیتال, مدلسازی اعتماد دیجیتال, فناوری اطلاعات, دادهبنیاد,
چکیده مقاله :
این مقاله، گزارشی از یافته های تحقیق برای ارایه مدل بومی و شناسایی عوامل موثر بر اعتماد دیجیتال با بهرهگیری از رویکرد داده بنیاد میباشد. برای رسیدن به این هدف و بیرون کشیدن عوامل موثر شکل دهی اعتماد دیجیتال، مصاحبه با افراد خبره و آگاه در این زمینه صورت پذیرفت. روش پژوهش از نوع کیفی-کمی است و برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق استفاده شد که مصاحبهشوندگان از افراد خبره در حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال بوده و بهصورت هدفمند انتخاب شدند و سپس تحلیل و تجزیه داده ها انجام شد و با رویکرد استراوس و کوربین، منجر به مدل نهایی شد. در این فرایند 74 مفهوم و 24 مقوله ایجادشده و در قالب 6 محور گروهبندی شدند. در بخش اعتبارسنجی کمی مدل، از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در ابتدا پرسشنامههایی تدوین شده و روایی و پایایی آنها موردبررسی قرار گرفت. برای سنجش روایی از روایی سازه، محتوا، واگرا و همگرا و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده و همگی اثبات شدند سپس در میان نمونه آماری توزیع گردید. نمونه آماری 120 نفر از مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال بودند. بر اساس تحلیل دادههای پرسشنامه، با توجه به نرمال نبودن توزیع دادهها، از روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 مدل تحقیق آزمون شده و مورد اثبات قرار گرفت.
This article is a report of the research findings to provide an indigenous model and identify factors affecting digital trust by using the foundation's data approach. In order to achieve this goal and find out the effective factors of forming digital trust, interviews were conducted with experts and knowledgeable people in this field. The research method is qualitative-quantitative, and semi-structured and in-depth interviews were used to collect data, and the interviewees were experts in the field of information and digital technology and were selected purposefully, and then the data was analyzed and analyzed, and with the approach of Strauss and Corbin, led to the final model. In this process, 74 concepts and 24 categories were created and grouped into 6 axes. In the quantitative validation part of the model, structural equation modeling method was used. At first, questionnaires were compiled and their validity and reliability were examined. Construct, content, divergent and convergent validity were used to measure validity, and Cronbach's alpha method and composite reliability were used for reliability, and they were all proven, then distributed among the statistical sample. The statistical sample was 120 managers and experts in the field of information and digital technology. Based on the analysis of the questionnaire data, due to the non-normality of the data distribution, the research model was tested and proved by the partial least squares method with the help of Smart PLS version 2 software