مطالعه فراترکیب استفاده مداوم از تاکسی های اینترنتی
محورهای موضوعی : حمل و نقل شهریهدیه سلطانیه 1 , علی بدیع زاده 2 , محمد عزیزی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه توسعه دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: شهر تهران, استفاده مداوم, تاکسی اینترنتی, نظریه پذیرش و استفاده از فناوری, اقتصاد اشتراکی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش طراحی چارچوبی برای استفاده مداوم از تاکسی های اینترنتی به عنوان نمونه ای از اقتصاد اشتراکی و الگویی فناوری محور بر اساس نظریه پذیرش و استفاده از فناوری است. به منظور انجام این تحقیق از روش مطالعات فراترکیب که نوعی روش مطالعه نظامند می باشد استفاده شد. با جستجو در پایگاه Scopus چهارصد و هشتاد سند علمی به دست آمد و پس از حذف مقالات بر اساس الگوی ساندوسکی و باروسو(2006) نهایتا 49 مقاله جهت بررسی نهایی انتخاب شد. در این پژوهش برای استخراج و کدگذاری داده ها از روش کدگذاری باز اشتروس و کوربین(1990) و نرم افزار MAXQDA2018 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از وجود تعداد بیست و هشت زمینه فرعی(یک زمینه در اعتبار سنجی نظر خبرگان رد شد) در قالب چهار زمینه اصلی شامل عملکرد مورد انتظار، تلاش مورد انتظار، تاثیر اجتماعی، شرایط تسهیل کننده در بین مقالات است. نهایتا مدل حاصل از این تحقیق ازائه شده است.
The purpose of this research is to design a framework for the continuous use of Internet taxis as an example of a shared economy and a technology-oriented model based on the theory of technology acceptance and use. In order to conduct this research, the method of meta-composite studies, which is a kind of systematic study method, was used. Four hundred and eighty scientific documents were obtained by searching the Scopus database and after removing the articles based on Sandusky and Barroso (2006) model, finally 49 articles were selected for final review. In this research, open coding method of Strauss and Corbin (1990) and MAXQDA2018 software were used for data extraction and coding. The results of the research indicate the existence of twenty-eight sub-fields (one field was rejected in the validation of experts' opinion) in the form of four main fields including expected performance, expected effort, social impact, facilitating conditions among the articles. Finally, the model resulting from this research has been presented.
_||_