مفهوم پاسخ گویی اجتماعی سازمانی و ضرورت طراحی ساز وکاری جهت ارزیابی آن در بخش دولتی ایران
محورهای موضوعی : مدیریتکیومرث احمدی 1 , سیدمهدی الوانی 2 , غلامرضا معمارزاده 3
1 - استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، سنندج، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
2 - استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران
3 - دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
کلید واژه: پاسخ¬گویی, خادمیت, مسئولیت¬پذیری اجتماعی سازمانی, پاسخ¬گویی اجتماعی سازمانی, نظام ارزیابی,
چکیده مقاله :
پاسخ گویی ساز و کاری است که از طریق آن بهبود فعالیت ها میسر و توجیهی برای تبعات اجرای فعالیت ها ارایه می گردد. سازمان های دولتی که عهده دار مدیریت مسایل عمومی اند، نباید به صرف حل یک مشکل، سبب تحمیل مشکلات دیگری بر جامعه باشند. لذا امروزه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در کنار آن مفاهیم زیادی نیز رشد کرده اند که مفهوم پاسخ گویی اجتماعی سازمانی، مفهومی سازمانی و راهبردی تر به نظر می رسد .برای سنجش وضعیت پاسخ گویی اجتماعی در سازمان های دولتی ایران نیازمند طراحی یک نظام ارزیابی هستیم که پژوهش مذکور به این امر پرداخته و بر این اساس مدلی با 5 بعد و 11 مؤلفه را طراحی که در نهایت وضعیت پاسخگویی اجتماعی را در سازمان های دولتی ارزیابی می نماید. پـژوهش برحسب هدف کاربردی توسعه ای و بر حسب روش توصیفی و از شاخه همبستگی است که بر اساس نظرخواهی از خبرگان و فن دلفی انجام می گیرد.
Responsiveness is a mechanism through which the improvement of the activities will be possible. It is also a justification for the impacts of the implementation of activities. Public organizations must not create new problems by solving one problem. Because it causes the concept of corporate social responsibility (CSR1) become considerable. Along with this concept, the concepts such as corporate social responsiveness (CSR2) have formed. This concept is more strategic and more organizational than the other concepts. Research goal is developmental – application and the method is correlation, using factor analysis. The sampling was performed randomly and the data were collected using Delphi technique. This research provides a model for Iranian organizations in order to have an operational system in our country. This model has 5 dimensions, 11components.