رویکردی نوین از دیدگاه مبتنی بر منابع به استراتژی سطح شرکتی در شرکتهای مادر
محورهای موضوعی : مدیریتسید محمد اعرابی 1 , افشین فتح اللهی 2 , عبدالله اسدزاده 3
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
3 - کارشناس ارشد مهندسی صنایع دانشگاه علوم و فنون مازندران
کلید واژه: دیدگاه مبتنی بر منابع, شرکتهای مادر, ماتریس موقعیت مادری, استراتژی سطح شرکتی, زنجیره مزیت مادری,
چکیده مقاله :
این مقاله، به تعمیم دیدگاه مبتنی بر منابع به استراتژی سطح شرکتی می پردازد و با تمرکز بر شرکت های مادر مفهوم مزیت رقابتی را که از موضوعات کلیدی تبیین استراتژی سطح کسب وکار می باشد با مفهوم متناظر در استراتژی سطح شرکتی جایگزین و با عنوان مزیت مادری در سطح شرکت های مادر ارائه می کند. در ادامه بر ویژگی های درونی شرکت های مادر که منشاء خلق مزیت مادری می باشد تمرکز می شود و پنج ویژگی مزیت ساز در این ارتباط تبیین می گردد. این مقاله همچنین به این موضوع می پردازد که مزیت مادری به عنوان خطوط راهنما جهت اتخاذ تصمیمات دوگانه مطرح در استراتژی سطح شرکتی که شامل تصمیمات پرتفولیو (سبد سرمایه گذاری) و تصمیمات کنترل و هدایت کسب و کارهای تابعه می باشد دارای نقش اساسی می باشد و این تصمیمات، همگی بایستی بر مبنای تاثیراتی که بر توسعه یا حفظ مزیت مادری می گذارند مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرند. این مقاله با بسط و توسعه ماتریس موقعیت رقابتی به ماتریس موقعیت مادری که در سطح شرکتهای مادر قابل طرح است خاتمه می یابد.
This paper enriches the resource based view in corporate level strategy and while centralizing on parent companies, replaces the competitive advantage concept- which is a key issue in defining business level strategy- with a parallel term in corporate level strategy named parenting advantage and presents it in parent corporate level. Then, it concentrates on internal characteristics of parent companies as the key source of parenting advantage and suggests five advantage-creating characteristics. It also discusses the main role of parenting advantage as a guideline for making twofold decisions at corporate level strategy including portfolio (investment basket), control decisions, and subsidiary enterprise guidance. All these decisions should be assessed on the basis of their effects on developing or sustaining parenting advantage. Finally, competitive position matrix is extended to parenting position matrix which can be applied in parent companies