عوامل موثر بر ارزش ویژه برند دانشگاه ( مورد مطالعه : دانشگاه آزاد اسلامی قزوین )
محورهای موضوعی : مدیریتمهدی قاسمی میرزایی 1 , مرتضی موسی خانی 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد ، گروه مدیریت بازرگانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی ،ابهر، ایران
2 - استاد ،گروه مدیریت ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: ارزش ویژه برند, آگاهی از برند, خدمات کتابخانه, توسعه شغلی, کیفیت ادراک شده, شهرت دانشگاه, محیط عاطفی, وفاداری به برند دانشگاه, زندگی دانشجویی(رفاهی),
چکیده مقاله :
از آنجایی که دانشگاه ها به اهمیت جذب دانشجویان و داشتن تصاویر ذهنی متمایز در بازار رقابتی پی برده اند، ارزش وژه برند دانشگاه ها موضوعی است که توجه بسیاری از دانشگاه ها را در دنیا به خود جلب کرده است به طوری که افزایش رقابت میان دانشگاه ها بر سر جذب دانشجو آن ها را وادار کرده تا از طریق ایجاد مجموعه ای از ویژگی های مطلوب و منحصر به فرد برای جذب دانشجویان بالقوه برای خودشان برند ایجاد کنند . از کاربردهای این پژوهش می توان به :کمک به مدیران دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برای مدیریت بهتر برند دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و ارتقای ارزش ویژه برند دانشگاه از طریق توجه به ابعاد تاثیر گذار ارزش ویژه برند اشاره کرد .هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است. تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تشکیل می دهند. برای سنجش متغیرها، با اتکا بر مفاهیم موجود در پرسشنامه مقاله پشتیبان پینار و همکاران( 2014) از پرسشنامه محقق ساخته برای دو گروه اساتید و دانشجویان 2016) استفاده گردید. روایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب لاوشه و تحلیل عاملی تائیدی مورد تأیید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از روش سنجش پایایی همبستگی درونی با استفاده محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. داده های جمع آوری شده از پرسشنامه ها با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل ( گروه دانشجویان) و نرم افزار (SmartPLS) برای اساتید مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسی فرضیات تحقیق نشان داد که عوامل موثر بر ارزش ویژه برند در دانشگاه آزاد اسلامی تاثیر می گذارد. بر اساس میزان ضریب مسیر می توان چنین اذعان نمود که در جامعه اساتید، آگاهی از برند، وفاداری به برند دانشگاه و کیفیت ادراک شده در رتبه های اول تا سوم و محیط عاطفی و شهرت دانشگاه در جایگاه های بعدی قرار دارند. همچنین در جامعه دانشجویان کیفیت ادراک شده در رتبه اول، شهرت دانشگاه، محیط عاطفی، آگاهی از برند و وفاداری برند نیز به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارند. در ادامه می توان چنین اذعان نمود که برای گروه دانشجویان زندگی دانشجویی در رتبه اول، تسهیلات فیزیکی، خدمات کتابخانه و توسعه شغلی به ترتیب در رتبه دوم تا چهارم قرار دارند. همچنین این نتیجه در جامعه اساتید با اولویت های امکانات رفاهی، خدمات کتابخانه، تسهیلات فیزیکی و توسعه شغلی روبروست.
This study is aimed at investigating the factors which contribute to the brand value of Qazvin Islamic Azad University (QIAU).This study is an applied study and uses survey method to collect the data. The statistical population of this study is made up of the faculty members and students of QIAU. The validity of the questionnaire was found to be acceptable, using lawashe's coefficient as well as confirmatory factor analysis. The reliability was also confirmed, using the Alpha's Cronbach's for internal consistency reliability of the data. The results of analysis showed that the main dimensions and sub-dimensions of the brand value affect the overall value of the QIAU brand .Based on the path coefficient, in the case of faculty members, brand awareness, brand loyalty, and the perceived quality are ranked first, second, and third, respectively. Emotional branding and the extent to which the brand is recognized (word of mouth) are ranked as fourth and fifth priorities, respectively. For students, the perceived quality was ranked the first, followed by the fame of the university, emotional branding, brand awareness, and brand loyalty, respectively. The results showed that students ranked their priorities as follows: 1- student’s life, 2-physical facilities, 3-library services and 4- job development. Faculty members ranked their priorities as follows: 1-welfare facilities, 2-library facilities, 3-physical facilities, 4-job development.
_||_