مقایسه الگوی مدیریت راهبردی یک شرکت با چهار الگوی نظری (مطالعه موردی: شرکت ملی ساختمان)
محورهای موضوعی : مدیریتمحسن الوندی 1 , مجیده عینیان 2
1 - دانشکده علوم اجتماعی- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
2 - دانشکده مدیریت- دانشگاه تهران
کلید واژه: مدیریت راهبردی, صنعت عمران, شرکت ملی ساختمان, مطالعه موردی,
چکیده مقاله :
افزایش رقابت در محیط پرچالش کسب و کار، اهمیت به کارگیری مدیریت راهبردی در شرکت ها را آشکار ساخته است. براساس این نیاز شرکت ملی ساختمان فرآیند اجرای مدیریت راهبردی را از سال 1382 آغاز نموده است. این مقاله فرآیند مدل مدیریت راهبردی این شرکت را در مقایسه با چهار مدل مطرح در پیشینه پژوهش بر مبنای یک چارچوب طراحی شده مورد بررسی قرار می دهد. چگونگی فرآیند تحقق مدل در این شرکت و وجه تمایز آن با سایر مدل ها از دیگر نتایج پژوهش می باشد. همچنین نمودارهای نسبت های مالی بیانگر آن است که فرآیند مدیریت راهبردی به کار گرفته شده در شرکت ملی ساختمان موفق بوده است. بررسی منابع دانشگاهی داخلی، بیانگر آن است که این گونه مطالعات در صنعت عمران صورت نگرفته است. بنابراین، نتایج این پژوهش می تواند کمک موثری در غنی سازی ادبیات مرتبط در مدیریت مهندسی عمران به همراه داشته باشد.
The challenge makes it increasingly difficult to live within the business environment. The companies trend of competition have been considering strategic management process to overcome the threat. Accordingly, Melli Sakhteman Company has started the process of strategic management implementation since 2003. This research compares Melli Sakhteman's strategic management model with four cited models in the literature based on designed framework. The way of fulfillment process of company's model and difference of it with other models is another result of this research. Also, financial ratios reports indicate the successful implementation of strategic management process in the Melli Sakhteman. The reviews of academic resources reveal that a few researches have not been done on strategic management model in civil industry. Thus, the outcomes of this research can promote the literature of civil engineering management. Key