تاثیر مدیریت دانش و بازارمحوری بر عملکرد: مورد، بنگاه های کوچک استان مازندران
محورهای موضوعی : مدیریتکیهان تاجدینی 1 , علی رضا معطوفی 2
1 - دانشیار، دانشگاه لوند، گروه مدیریت، لوند، سویس
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، گروه مدیریت، گلستان، ایران
کلید واژه: عملکرد, مدیریت دانش, بازارمحوری, بنگاه کوچک,
چکیده مقاله :
هدف اصلی سازمان ها، ارتقای عملکرد و رسیدن به سطحی از تعالی و پایداری به منظور حفظ بقا، رشد، سودآوری و مرتفع ساختن نیازهای جامعه می باشد. دراین مقاله تأثیر دو مفهوم کلیدی مدیرت دانش و بازارمحوری بر عملکرد بنگاه ها آزمون می شود. در پژوهش حاضر جهت تدوین مبانی نظری و پیشینه تحقیق از روش کتابخانه ای و برای گردآوری داده ها از جامعه آماری با استفاده از پرسشنامه، از روش میدانی استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش را بنگاه های کوچک استان مازندران تشکیل می دهند و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 326 تعیین شد که به دلیل احتمال عدم بازگردانده شدن تعدادی از پرسشنامه ها، 400 پرسشنامه توزیع گردید. همچنین پرسشنامه مورد استفاده استاندارد بوده و شامل 43 گویه می باشد که 18 گویه آن مربوط به مدیریت دانش [34]، 16 گویه مرتبط با بازارمحوری [31] و 9گویه در رابطه با عملکرد [28] می باشد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار AMOS نشان می دهند، مدیریت دانش و بازارمحوری تاثیر مثبت و معنادار بر عملکرد بنگاه های کوچک استان مازندران دارند.
The main objective of the organizations is performance improvement and achieving a level of excellence in order to survive, develop, make profit, and meet the needs of society. Therefore, the affective factors play a very important role. Among these effective factors on performance improvement are the two variables of knowledge management and market orientation. Knowledge management is introduced as an approach based on which the organization identifies, create, achieve, and use knowledge for improving and promotion of efficiency in the organization, and market orientation is the organization ability for predicting, reacting, and capitalizing the environmental changes. This is the reason behind the current study researches the effects of two key concepts of market orientation and knowledge management on the institutions’ performance. The two field and library-based research methods were used for data collection. Library-based method was used for developing theoretical framework of the study and related literature. A questionnaire was used for obtaining data from the statistical population. The statistical population of the study included small institutions in Mazandaran Province, and non-probability sampling method was used for choosing the samples. The reliability of the questionnaire was approved with high confidence levels by alpha-Cronbach method. Finally the data were analyzed using AMOS, and SPSS software and through Pearson test and designing structural equation modeling. The results indicate that the main hypothesis of the study is approved.