نقش میانجی گری انگیزش شغلی کارکنان در رابطه ی میان مرشدیت و کارآفرینی سازمانی (مطالعه ی موردی شرکت زرین سوله آمل)
محورهای موضوعی : مدیریتداود کیاکجوری 1 , علیرضا بناگر 2 , سیدمحمد میرتقیان رودسری 3
1 - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، گروه مدیریت دولتی، چالوس، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - مربی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز محمودآباد، گروه مدیریت، محمودآباد، ایران.
3 - پژوهشگر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، باشگاه پژوهشگران جوان، چالوس، ایران.
کلید واژه: کارآفرینی سازمانی, مرشدیت, انگیزش شغلی,
چکیده مقاله :
فزایش رقابت پذیری و حضور شرکت های صنعتی در محیط رقابتی و متحول کنونی، سبب توجه مدیران این شرکت ها به توسعه ی کارآفرینی سازمانی از طریق برنامه های مرشدیت شده است. از این رو هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین مرشدیت و کارآفرینی سازمانی با در نظر گرفتن نقش میانجی انگیزش در شرکت زرین سوله آمل می باشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت زرین سوله آمل بودند که بر اساس جدول مورگان نمونهای برابر 262 نفر، به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها، از طریق نرم افزار اِس.پی.اِس.اِس 24 و لیزرل8.54 صورت پذیرفته است. مبتنی بر تحلیل داده ها، تمامی فرضیه های پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند. یافته ها مشخص ساخت که مرشدیت تأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی سازمانی و انگیزش کارکنان دارد؛ همچنین، انگیزش شغلی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی سازمانی دارد. به علاوه، انگیزش کارکنان دارای نقش میانجی بین مرشدیت و کارآفرینی سازمانی شرکت زرین سوله آمل می باشد. این چنین می توان نتیجه گیری نمود که مرشدیت با اثرگذاری بر روی انگیزش کارکنان می تواند باعث کارآفرینی سازمانی در شرکت زرین سوله آمل گردد که در این زمینه پیشنهادات لازم ارائه گردید.
The purpose of this study is to examine the relationship between mentoring and organizational entrepreneurship with regard to motivating employees as a mediator variable. The research method is descriptive–correlational based on structural equation modeling. The study population was 480 included managers and employees from Zarrin-Souleh Company in Amol and based on Morgan table for sampling, was selected 262 people. The data were collected through standardized questionnaires. Data analysis has been done though SPSS software and LISREL 8.54. Results indicated that all research hypotheses were confirmed. It was found that mentoring has a positive and significant effect on organizational entrepreneurship and motivating employees, and the motivation of employees had a positive and significant effect on organizational entrepreneurship Zarrin-Souleh in Amol. In addition, employees’ motivation had a mediator role between mentoring and organizational entrepreneurship in this company. According to the findings of the questionnaires, it was found that mentoring could create organizational entrepreneurship in Zarrin-Souleh Company by affecting on employees’ motivation, which in this regard was presented necessary suggestions.
_||_