بررسی انگیزه های خرید مصرف کنندگان ایرانی
محورهای موضوعی : مدیریتکامبیز حیدرزاده هنزائی 1 , آزاده بهرامی جاه 2
1 - دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد قزوین، گروه مدیریت بازرگانی، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: انگیزه, خرید, مصرف کننده,
چکیده مقاله :
عمل خرید به تنهایی ابعاد مختلفی دارد. خرید در عبارات مختلف مفهوم متفاوتی دارد؛ عباراتی همچون چه کسی خرید می کند؟ برای چه مردم خرید می کنند؟ چه وقتی را برای خرید کردن انتخاب می کنند؟ از کجا خرید می کنند؟ چرا خرید می کنند؟ و انگیزه آنها برای رفتن به خرید چیست؟ مطالعات مختلف جواب های متفاوتی را نیز پیشنهاد می کنند. بحث ما سوال آخر را مد نظر قرار داده است. از آنجا که فعالیت خرید ابعاد بسیاری دارد، یک تحقیق مناسب باید با متمرکز شدن بر یک جنبه مشخص بازه تحقیقات خود را محدود کند تا بتواند نتایجی با دقت بیشتری ارائه دهد. انگیزه خرید، یکی از مفاهیم اصلی در حوزه رفتار خرید مشتری است این پژوهش دلایل خرید کردن مصرف کنندگان در ایران را بررسی میکند، نگرش 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر قزوین در مورد انگیزه خرید مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله از تحلیل عاملی برای کشف متغیرهایی که بر انگیزه خرید مصرف کنندگان ایرانی تاثیرگذارند استفاده شده است.
Shopping has different dimensions itself. Shopping in different phrases has different meaning; phrases such as who goes shopping? Why do the people go shopping? When do they prefer to go shopping? Where do they go shopping? What is the reason to go shopping? And what motivates them to go shopping? Different studied suggest different answers. The last question is the subject of our study. Since shopping has different dimensions, a precise research has to concentrate on a special point to limit the main subject in order to produce more precise results. Motivation of shopping is one of the main issues in the course of shopping behavior of the customers. This study is searching for reasons of shopping in Iran, investigating the approach of 400 students of Azad University of Qazvin toward their motivation to go shopping. In the article, we analyze a factor to discover variables which affect shopping motivation of Iranian consumers. Key words: motivation, shop, consumer.