استخراج شاخصها و آسیب شناسی ارائه خدمات ارتباطی بر روی شبکه ملی اطلاعات
محورهای موضوعی : مدیریتاحمد اصلی زاده 1 , حسین زین الدینی بیدمشکی 2
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام(ره) شهر ری، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات, خدمات ارتباطی, شبکه ملی اطلاعات, شاخص, آسیب شناسی,
چکیده مقاله :
یکی از دغدغههای سیاستگذاران شبکه ملی اطلاعات ارائه مطلوب و با کیفیت خدمات ارتباطی بر روی بستر شبکه ملی اطلاعات است و از مهمترین لازمههای ایجاد مطلوبیت، وجود شاخصهایی است که بر مبنای آن بتوان وضع موجود را ارزیابی و وضع مطلوب را متصور شد. در این پژوهش تلاش شده است تا در وهله اول شاخصهایی کلی برای ارائه خدمات ارتباطی استخراج شود که کلیه ملاکهای بومی و ملی را نیز مدنظر داشته باشد و در وهله بعد، از همین شاخصها جهت آسیب شناسی و تعیین وضعیت فعلی عملکرد در راستای ایجاد زیرساخت فنی و محتوایی ارائه خدمات ارتباطی بر روی بستر شبکه ملی اطلاعات استفاده شود. این پژوهش با استفاده از مطالعه کتابخانه ای، روش گراندد تئوری و روش دلفی انجام گرفته و نتایج به دست آمده از آن، نشان میدهد که در اکثر حوزه های مرتبط با شبکه ملی اطلاعات، به جز حوزههای مرتبط با مسئولیت پذیری و پاسخگویی، اطمینان و اعتبار مالی، هنوز مطالعات و تحقیقات کافی صورت نگرفته و ضروری است تا پیش از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، این تلاشها و مطالعات به ویژه در حوزههای مرتبط با مشتریان دریافت خدمات ارتباطی، تکمیل گردد.
One of the concerns for policy men of the national information network is to represent eligible and qualified communication services on the national information network platform. One of the most important requirements for developing desirability is to gain indicators to make assessments for current situation and desire a plan for the eligible state. in this paper, it’s been trying to obtain some general indicators for representation of communication services which observe all the local and national criterions at first and then these indicators were employed to perform pathology and assessment on the current state of functionality in order to create technical and contents infrastructure for the representation of communication services on the national information network platform. This study has been accomplished by means of library studies, Grounded theory method and Delphi method and the consequences have shown that in most national network related fields, except in responsibility, reliability and financial credits,related fields, there seems to be still lack of sufficient study and it’s essential to supplement these experiments and studies, especially in the customer (who receives communication services) related fields, before the implementation of national information network.
_||_